De ROI van Podcasting (1)

Vandaag richt ik mij op jou als lezer, niet als luisteraar. Het is een tweedelig artikel geworden over de ROIP, oftewel Return on Investment van Podcasting. Ik krijg namelijk geregeld de vraag: “Jim, hartstikke leuk die podcast. Maar waarom doe je het eigenlijk?” Hieronder probeer ik antwoord te geven op die vraag. Een beetje voor mezelf, maar ook voor toekomstige podcasters. Allereerst moet ik

Show #17: Spinawards als interactieve barometer

Hoe is het in Nederland gesteld met de creativiteit op online gebied? Van welk niveau zijn onze online campagnes als je het vergelijkt met vorige jaren? Op dat soort vragen mocht de jury van de Spinawards antwoord geven. Hun prijzen worden aanstaande donderdag uitgereikt en geven ons een mooie inkijk in de kwaliteit van het interactieve werk. Speciaal voor deze gelegenheid heb ik een

Is iTunes te beïnvloeden?

Al eerder op dit weblog is podcasting vergeleken met “radio-piraterij op internet”. Graag wil ik je wijzen op een actie in de Verenigde Staten waarbij een stel enthousiastelingen daadwerkelijk een piratenactie is begonnen. Onder het motto Bum Rush the Charts opent Christopher Penn de aanval op de iTunes Chart. Die is het best te vergelijken met de Top40 in Nederland, maar dan gebaseerd op

Show #16: Nederland Crossmedia-land

We zijn wel eens trots op ons land. En dan zal ik niet beginnen over voetbal, maar over gebeurtenissen waarin ons kleine landje voorop loopt in de grote boze wereld. En zo’n gebeurtenis is ook de start van een nieuwe MBA-opleiding die zich helemaal richt op “crossmedia”. De ogen van de hele wereld waren in januari gericht op Hilversum waar -waaranders dan op het

Show #15: “De long tail in Nederland”

Michiel Houben is verantwoordelijk voor zo’n 200.000 weblogs. En dan dacht jij dat jij een verantwoordelijke baan had? Met hem ben ik om de tafel gaan zitten om uit te vinden of er in Nederland ook sprake is van de “long tail”. Als je niet weet wat die “long tail” inhoudt, zou je zeker moeten luisteren. En als je het wel weet, kan deze

Show #14: Brug tussen de oude en de nieuwe media-wereld

Het is een terugkerend thema in de afleveringen van Marketingpodcast.nl: de kloof tussen de oude en de nieuwe media-wereld. Hoe komen die twee ooit bij elkaar? En… willen we dat eigenlijk wel? Er is maar één manier om daar achter te komen en dat is om te praten met iemand die beide werelden kent. En dan kom je al snel uit bij Peter Wiegman,

Show #13: Zoekmachine Marketing successen

Vorige week donderdag was ik te gast op het congres Speld in Hooiberg, ook wel bekend als het “zoekmachine marketing congres”. In Mediaplaza kwam het grootste gedeelte van de SEM/SEO-branche bijeen om met elkaar en adverteerders van gedachten te wisselen. Deze aflevering van Marketingpodcast.nl doe ik verslag van het congres, waarbij ik opnames heb gemaakt tijdens workshops en een interview heb afgenomen met de

Show #12: “Steve Jobs naar Nederland”

Het tweede interview uit de reeks gesprekken met koplopers uit de mediabranche vond plaats in Restaurant Prins-H in Amsterdam. Dat verklaart de gezellige geluiden op de achtergrond! Ik zat aan tafel met Henk de Hooge, die je misschien kent als oprichter van Dutchcowboys.nl, of als CMO van het bedrijf Clearsense. Het werd een gesprek met leuke anekdotes over de bloggers van het eerste uur,

Show #11 “Adverteerders hebben online koudwatervrees”

“Waarom staan veel adverteerders nog terughoudend tegenover online adverteren?”, het is een kernvraag die steeds terug blijft komen in gesprekken over de inzet van nieuwe media. Vaak antwoorden we dan op basis van visie, of trends of buikgevoel. Maar nu is er eindelijk ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Ik had de eer om aanwezig te zijn bij de presentatie van Mind the gap –