Wanneer klimt AI uit het dal?

Na jaren van opgeklopte hype lijken big data en kunstmatige intelligentie nu in een dal beland te zijn. De verdienmodellen van tech-bedrijven en de onhandigheid waarmee de overheid probeert te innoveren, zorgen voor een breder negatief beeld. In gesprek met Art Rooijakkers probeer ik uit te leggen waar deze grote bewegingen vandaan komen en hoe de weg omhoog weer gevonden kan worden. Dit fragment

Data vormen onze lachspiegel

De Volkskrant blikt terug op 2020 en concludeert dat algoritmen hun onschuld hebben verloren. Waren ze eerst een wondermiddel voor alles, nu krijgen ze de schuld van bijna alles. Laurens Verhagen vroeg mij of dat terecht was. ‘Dat is een veelgemaakte fout: we dichten algoritmen menselijke eigenschappen toe. Alsof ze autonoom hun eigen doelen stellen.’ Zo is het niet – dat is meer iets voor

Trends voor 2021

Dit weekend een mooi magazine bij het Financieel Dagblad. Een terugblik op het afgelopen jaar en een outlook naar 2021. Onderdeel daarvan was een rondje langs “dwarse denkers” met hun ideeën en trends voor het nieuwe jaar. Kijk de lijst eens door. Interessante observaties van onder meer Louise Fresco, Marian Spier, Daan Roosegaarde, Marietje Schaake en Ben Verwaayen.

Een robot als collega?

In Eindhoven noemen ze het “co-botisering”, het samenwerken van mens en robot. In een training voor GoodHabitz heb de vergelijking met software robots al gemaakt: mensen die samenwerken met algoritmen . Nu.nl schreef er een leuk artikel over. Hier alvast een quote”: Stolze denkt zelfs dat ons werk vooral leuker wordt. “AI will do the heavy lifting. Neem bijvoorbeeld Kira: dat is een tool

Wondere Wereld

Laatst sprak ik iemand en die zei: “Er is de laatste jaren zoveel veranderd op technologie-gebied. Ik was druk met andere zaken, en nu ben ik bang dat ik de boot heb gemist.” Lachend voegde hij eraan toe: “Waar is Wondere Wereld? Dat iemand even de moeite neemt om dat soort ontwikkelingen uit de wetenschap en technologie te duiden op een begrijpelijke manier?” En

AI is transforming healthcare (and that’s a good thing)

Artificial intelligence, or AI. It is perhaps the closest thing we have to magic in the world today, a superpower that can analyze massive amounts of data quickly and accurately. AI could be our loyal companion, helping us on our quest to answer some of our deepest and most perplexing questions. Or could it also become our master, controlling our decisions and actions and

The Power of Data

I like Informatica. It is an ambitious company that combines a killer product (cloud / data, anyone?) with a clever marketing strategy. That strategy can be summed up in three words: feeding the community. Feeding the community means: connecting data professionals and inspire them to share best practices. There is no better way to become better, than to learn from your peers. So ever

Podcast: AI & Skills

Organisaties ontkomen er niet meer aan: ze maken steeds meer gebruik van AI-toepassingen. Maar wat betekent dat voor de organisatie, de manier waarop mensen samenwerken? In een podcast-aflevering voor Microsoft bespreek ik met Daniel Gebler (CTO voor Picnic) en Mary-Jo Diepeveen (Tech en AI trainer bij Microsoft) hun ideeën en ervaringen op het gebied van AI & Skills. Klik op deze link om de

Online press conference (the new standard)

Philips wants to keep the conversations going. The current lockdown is prohibiting events like IFA, where normally their new products would be revealed to the press. That’s why last week I was invited to host a “virtual press conference” for Philips, with Rianne Meijerman (Head of consumer marketing) and Jeroen Tas (Chief Innovation and Strategy Officer) answering questions from reporters from allover the globe.

Webinars (1)

De grootste versneller van digitale transformatie? Dat is COVID-19. Veel organisaties zijn letterlijk in het diepe gegooid. Werknemers die van de ene op de andere dag moesten thuiswerken. Het blijkt dat een werkplek om meer gaat dan alleen een goede bureaustoel! Hoe houd je de organisatie op de hoogte? Hoe houd je nog contact met klanten? Waar je vroeger een bijeenkomst organiseerde, zul je