Wie is Jim Stolze?

Jim Stolze is een tech-ondernemer op Amsterdam Science park. Met zijn bedrijf Aigency levert hij oplossingen op het gebied van “kunstmatige intelligentie” aan grote bedrijven. Op zaterdag schrijft hij een column in het FD.

(C) Foto door Frank de Ruiter.
riftenavontuur richtte hij het online reclamebureau Toscani op en stond hij aan het hoofd van Nederlands grootste website (Startpagina) en initieerde de iPhone / App strategie voor NU.nl.

In 2007 rondde hij een Executive MBA af met een master thesis over de gevolgen van digitalisering en de impact op welzijn. Het experiment waarin hij zich 40 dagen afsloot van internet leverde hem aandacht van onder meer CNN op en leidde tot zijn eerste boek: Hoe overleef ik mijn inbox, uitgegeven door Nieuw Amsterdam.

Kort hierna werd Jim Stolze door TED.com geselecteerd als een van de twaalf “TEDx Ambassadors” wereldwijd. Het “TED-congres” is de jaarlijkse bijeenkomst in Californië waar de groten der aarde de kans krijgen hun ideeën in maximaal 18 minuten met de wereld te delen. In 2009 lukte het Jim Stolze om TED naar Nederland te halen en organiseerde hij met zijn team vier maal TEDx Amsterdam. Het event viel op door de overweldigende media-aandacht, het winnen van een European Design Award en een nominatie door vakblad High Profile als “event van het jaar”.

In 2011 verscheen zijn tweede boek getiteld Uitverkocht waarin hij de opkomst van de aandachtseconomie beschrijft. Dit boek werd later genomineerd als “managementboek van het jaar.” Ook in 2011 lanceert Jim Stolze samen met Joris van Heukelom The Founder Institute; een initiatief vanuit Silicon Valley waarin 40 getalenteerde ondernemers aan ervaren CEO’s worden gekoppeld en internationale investeerders.

Later verhuisde Jim Stolze 4 maanden naar het Midden Oosten om daar voor TED een organisatie op te zetten die zich bezig hield met de missie van TEDx. Het resultaat was een grote open lucht sessie met meer dan 2000 gasten, live uitgezonden door Al Jazeera.

In 2015 en 2016 werkte hij samen met de Startup Delta van Neelie Kroes aan een groots festival dat de spotlight van het Europees Voorzitterschap op “startups” zou moeten richten. Dankzij dit festival (Startup Fest Europe) kwamen grote namen als Tim Cook (Apple), Eric Schmidt (Alphabet) en Travis Kalanick (Uber) naar Nederland om deel te nemen aan een match-making marathon van 5 dagen langs 36 evenementen in 14 steden.

In december 2016 zegde hij de TEDx community vaarwel om zich volledig te kunnen richten op kunstmatige intelligentie. Met twee mede-oprichters is hij Aigency gestart, door de Japanse media “het uitzendbureau voor artificial intelligence” genoemd.

Nevenactiviteiten

  • Faculty (vaste docent) van EURIB (brand management)
  • Gastdocent bij JADS (the algorithmic entrepreneur)
  • Mede-oprichter van SingularityU The Netherlands
  • Voormalig Bestuurslid van het Nationaal Comité 4 en 5 mei
  • Lid Raad van Toezicht van de Consumentenbond
  • Zijn motto is “Dream Big – Work Hard – Be Nice”

Vragen of andere vormen van contact? Kijk hier voor meer informatie.