Rubik’s Bot

Om de principes achter lerende machines te snappen, is het handig om iets over algoritmen te weten. Een algoritme is niet meer dan de manier waarop een computer zijn opdrachten uitvoert; een stapsgewijze instructie.

Ik denk dat het belangrijk is ook niet-techneuten snappen hoe machines kunnen leren. Gesteund door VOGIN en het GO Fonds ben ik op zoek gegaan naar manieren om deze abstracte boodschap concreter te maken.

Dante en Lucas demonstreren hun robot in Beeld & Geluid.

Daarom heb ik vorig jaar twee studenten van de Universiteit van Amsterdam uitgedaagd om een bijzondere robot te bouwen. Een van de bekendste algoritmen ter wereld is het oplossen van de Rubik’s Kubus. Zolang je je maar netjes aan de instructie (het algoritme) houdt, kan iedereen de kubus oplossen. De uitdaging was: kan je dit algoritme ook door een robot uit laten voeren?

Voortbouwend op het het werk van Jay Flatland zijn Dante Niewenhuis en Lucas Fijen -door slim gebruik te maken van 3D-printing, goedkope sensoren en een steppenmotor- erin geslaagd om een robot te bouwen die elke kubus binnen 1,5 seconde kan oplossen!

Het prototype hebben we in 2018 al in het Eye Filmmuseum (tijdens Smart Humanity) gedemonstreerd, maar ik ben nu extra trots dat de robot het hele weekend te zien is geweest in het Instituut voor Beeld en Geluid! Duizenden mensen hebben de robot in actie gezien en Lucas & Dante hebben geduldig alle vragen beantwoord.