Podcasting leeft! (toch)

Afgelopen maanden heeft onder meer Hyped koppen als “Podcasting is dood” gebruikt. Nu is Jeroen nooit vies van prikkelende titels boven zijn postings, maar gezien een aantal recente berichten verdient dit ook wel een tegengeluid.

mevio logoVorige maand was er bijvoorbeeld al het nieuws dat Veronica flink investeert in podcasting door een belang te nemen in gespod.nl, de website van Marco Langebeeke en Wilco Turnhout. Maar daar nog bovenop komt Sprout vandaag met het bericht dat Adam Curry weer een nieuwe financieringsronde voor elkaar heeft gekregen voor zijn Mevio.com

Mevio.com is de nieuwe naam van Podshow, de plek waar adverteerders, podcasters en luisteraars bij elkaar gebracht worden. Het geld komt van drie venture capitalists: Crosslink, Sequoia en Kleiner Perkins. De laatste twee investeerden al eerder in Mevio.

Volgens Curry wil het bedrijf op korte termijn concurreren met “echte” TV kanalen. De investering wordt daartoe gebruikt om het aantal shows uit te breiden en de kwaliteit verder te verbeteren. Daarnaast moeten er deals gesloten worden met partijen die ervoor kunnen zorgen dat meer mensen actief met de shows geconfronteerd worden teneinde de userbase te verhogen.

Opmerkelijk is dat Curry onlangs nog stelde dat de oude vorm van podcasting de langste tijd heeft gehad. Mede daarom veranderde het bedrijf zijn naam van Podshow.com in Mevio.com.

Niet hypen, maar begrijpen
Zelf heb ik de hype rond podcasting nooit echt begrepen. Je zou hooguit de feitelijke constatering kunnen doen dat grote groepen mensen opeens met een iPod rondliepen. En doordat iTunes zo lekker werkt met die speler heb je als (radio)maker een enorm nieuw luisterpubliek in potentie.

Dat is de constatering. Maar vervolgens komen de dollartekens in de ogen van degene die denken dat je als adverteerder dus ook opeens je boodschap tussen de oren van miljoenen moderne consumenten kan krijgen. En dat is feitelijk nu weer niet waar.

Laten we gewoon accepteren dat er mooie kansen liggen om content via iPods en iPhones te verspreiden, maar dat de impact van die kansen nog steeds afhangt van de kwaliteit van de content.

Gespod treedt op als een meta-engine op het gebied van podcasts, maar welke merken doen nu werkelijk hun best om waardevolle content voor de ipod te produceren?

One reply to Podcasting leeft! (toch)