Show #17: Spinawards als interactieve barometer

Hoe is het in Nederland gesteld met de creativiteit op online gebied? Van welk niveau zijn onze online campagnes als je het vergelijkt met vorige jaren? Op dat soort vragen mocht de jury van de Spinawards antwoord geven. Hun prijzen worden aanstaande donderdag uitgereikt en geven ons een mooie inkijk in de kwaliteit van het interactieve werk.

Stephan Fellinger

Speciaal voor deze gelegenheid heb ik een gesprek opgenomen met Stephan Fellinger, de bestuursvoorzitter van de Spinawards. Volgens hem zijn er in Nederland nog maar heel weinig echt goede crossmediale concepten. Zijn jury heeft er dan ook een hele kluif aan gehad om te beslissen welke campagnes eigenlijk genomineerd mogen worden en óf er uberhaupt een gouden spin wordt uitgereikt. Elk jaar wordt de lat hoger gelegd en Stephan legt mij uit waarom dat is en waar we met zijn allen op moeten letten.

Daarnaast spreek ik met hem over passies. Over internet als de nieuwe radio-cultuur, over bedrijven met en zonder veranderingsgezindheid en over zijn grootste passie: Blogo, oftewel de eerste webloguitgeverij van Nederland.

Een uitgebreide versie van de shownotes zet ik later nog online! Hier zijn alvast wat quotes:

  • Radio en internet liggen qua DNA heel dicht bij elkaar
  • Innovatie komt tot stand omdat je de kennis of kunde uit de ene branche toepast in de andere
  • Uiteindelijk gaat het om het gedrag van mensen
  • Het verzachten van de pijn van Theo van Vught
  • Je moet de mensen overtuigen die het nog niet met je eens zijn.
  • Internet is een lakmoesproef hoe veranderingsgezindheid je organisatie is
  • Crossmedia is een middel, het moet geen doel op zich worden
  • Experimenteren met 4 pannetjes
  • Er zijn nog maar heel weinig goede crossmediale concepten
  • De ware crossmediale concepten gaan komen van de mensen die nu 12 jaar of jonger zijn
  • Machinima
  • De liefde voor het medium dat in je genen zit, is het sterkst
  • Een netwerk van professionele liefhebbers
  • Waar gaan je ogen van twinkelen?
  • Jeroen Mirck
  • Carwoman.blogo.nl
  • Onderscheidend zijn is de basis van het succes van een weblog
  • koken.blogo, games.blogo
  • Twee modellen van uitgeven. Heb je geld over voor content?
  • De geloofwaardigheid van blogs
  • De toekomst zit in online samenwerkingen
  • Oproep voor gepassioneerde bloggers
  • Geschiedenis van de Spinawards
  • Bij twijfel, geen nominatie
  • Spinday en Spinnight

Met dank aan Ronnie voor de foto!

7 replies to Show #17: Spinawards als interactieve barometer

  1. Als de Spin Awards een barometer zijn, gaat het wel goed met het klimaat in Nederland!

    Stephan Fellinger:
    ‘Ook dit jaar was de jury weer uiterst streng met 15 winnaars op meer dan 300 inzendingen. Crossmedia is al jaren de heilige graal in de mediawereld en nu lijkt het moment daar gekomen waarop traditionele en interactieve media elkaar steeds vaker weten te vinden.’

    ‘En wanneer we het hebben over de stijgende lijn van de kwaliteit van de inzendingen, voor het eerst in de geschiedenis van de SpinAwards was de categorie Beste crossmedia campagne niet alleen de populairste categorie, maar werd ook het maximale aantal van 3 SpinAwards in deze categorie uitgereikt.’

    Het was een top night!

  2. Hier is de uiteindelijke lijst met winnaars:

    Beste crossmedia campagne (3)
    Goud
    Douwe Egberts Burendag (LEMZ/Douwe Egberts)

    Zilver
    Omo Buitenspeel Bond (LEMZ/Unilever)

    Zilver
    Wakker Worden met Valerio (TMF/TMF)

    Beste website concept (2)
    Goud
    Feel Volvo C70 (Euro RSCG 4D/Volvo)

    Zilver
    Skoeps (Skoeps/Skoeps)

    Beste online campagne (2)
    Goud
    Ik zie, ik zie wat jij niet ziet (ACHTUNG!/SIRE)

    Zilver
    Nationale Hypotheek Quiz (.bone/ABN Amro)

    Beste mobiele concept (1)
    Goud
    Red Bull Flugtag (HotSMS/Red Bull)

    Beste gaming concept (2)
    Goud
    Apenkooi.com (Apenkooi/Sense Studios & Apenkooi)

    Zilver
    Calucci the Game (Tribal DDB/Centraal Beheer Achmea)

    Beste Interactieve Televisieconcept (1)
    Zilver
    Wakker Worden met Valerio (TMF/TMF)

    Beste Innovatieve Concept (2)
    Goud
    Skypecast met Johan (Qi/Heineken)

    Zilver
    Nationale Hypotheek Quiz (.bone/ABN Amro)

    Beste interactieve adverteerder
    Goud
    Unilever

    Beste interactieve bureau
    Goud
    Lemz

  3. Pingback:

  4. Auch…loop een beetje achter met luisteren Jim, maar dit was een leuke lange aflevering! Kunt merken dat SF uit de radio hoek komt…heeft wellicht nog een betere podcast stem dan jij 😉 Keep up the good work!!

  5. Pingback:

  6. Pingback:

  7. Pingback:

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.