Waarom Twitter geen onzin is

Waarom Twitter geen onzin is

Als je de kop van dit artikel hebt gezien en je vraagt je af wat Twitter is, dan raad ik je toch aan om door te lezen. Het gaat namelijk niet per se om Twitter, maar om de manier waarop mensen (want dat zijn marketeers uiteindelijk) met nieuwe ontwikkelingen om gaan.

Toch even heel in het kort. Wat is Twitter?

Twitter is een platform waarmee je supersnel bij kletst met je vrienden, zonder vast te zitten aan tijd, plaats of instrument.

En het noemen van ‘vrienden’ is hier essentieel. Als je in je eentje op Twitter zit, is er geen bal aan. Het gaat juist om interactie met de mensen die je kent of wilt leren kennen. Het is de bedoeling dat je je vrienden op de hoogte houdt van wat je doet. Daarvoor kun je een SMS-je sturen of via internet berichten sturen. In de Verenigde Staten heeft Twitter ervoor gezorgd dat zij daar eindelijk de meerwaarde van “SMS” gaan inzien.

Marketeers vinden het “onzin”
De aanleiding voor mij om dit artikel te schrijven is een poll gehouden onder bezoekers van het weblog Molblog; een samenwerking tussen Het Tijdschrift voor Marketing (Kluwer) en het weblog DutchCowboys.

onzin

In een recente peiling vroeg de redactie van Molblog haar lezers wat zij van Twitter vonden. Een kleine 280 lezers deden mee en uit de peiling kwam de volgende uitslag:

  • 18% vindt het zinvol
  • 72% vindt het onzin

Nu heb ik hoofdredacteur Theo van Vugt hoog zitten, maar bij zijn interpretatie van deze cijfers zet ik flinke vraagtekens. Zo schrijft hij in zijn eerste alinea:

We vroegen de bezoekers van MolBlog wat ze van Twitter vinden. En hun antwoord is duidelijk: het is de nieuwe hype.

Foei toch, Theo. In je peiling vroeg je toch niet of Twitter een “hype” was? Dat verzin je er zelf even snel bij. En laat dáár nu het grootste gedeelte van de reacties over gaan. (Het kan natuurlijk ook een superslimme truc van Molblog zijn om discussie uit te lokken en zo meer bezoek te trekken, waarvoor chapeau.)

Onbekend maakt onbemind
Iedereen die wel eens heeft gelezen over hoe innovatie tot stand komt, weet dat het even duurt voordat een nieuwe ontwikkeling doordringt tot de massa. (In de woorden van Molblog: zinvol wordt).

Bij zo’n diffuus proces is het meestal een kleine groep die de ontwikkeling omarmt. Bij de mobiele telefoon waren dat in eerste instantie zakenmensen, gevolgd door scholieren en uiteindelijk gingen hele huishoudens om. Er zijn in Nederland inmiddels meer mobieltjes dan Nederlanders.

Als ik de cijfers van Molblog mag geloven, word ik heel blij. Daaruit blijkt namelijk dat 18% daadwerkelijk Twitterheeft uitgeprobeerd en er de meerwaarde van inziet. De 78% die het als zinloos bestempelt, heeft niet eens de moeite genomen om een account aan te maken en ermee te spelen. Met andere woorden: Molbog heeft een vooruitstrevend lezerspubliek en de gebruikersgroep vanTwitter groeit sneller dan die van de gsm destijds.

Maar is het een hype?
Tja, deze discussie wil ik eigenlijk niet aangaan. Iets een hype noemen, lijkt een beetje op zelfverdediging van mensen die geen idee hebben waar het over gaat.

Of, beter dan Stephan Fellinger kan ik het eigenlijk niet zeggen:

“Laten we het snel een hype noemen, dan kunnen de meeste marketeers weer achterover leunen en hoeven ze er verder zelf niks mee te doen.

En verrek dat “geneuzel” op twitter lijkt verdacht veel op dat geneuzel op dat mobiele apparaat de mobiele telefoon, dat inderdaad ook nooit een succes is geworden. Nooit meer wat van gehoord van de mobiele telefoon. Ook al weer zo’n overhyped ding.”

voorbeeld jim

Wat vind ik van Twitter?
Ikzelf vind Twitter verdomd interessant. Er is aan de éne kant de charme dat je het via alle kanalen tot je kunt nemen en kunt bijdragen. En aan de andere kant is er de ongelooflijke rijkdom die “instant communicatie” met virtuele vrienden met zich meebrengt. Ik gebruik het niet om wissewasjes uit te wisselen, maar eigenlijk meer als een sociale RSS-lezer: snel scannen wie wat zegt en er vervolgens wel of niet iets mee doen. Niets is verplicht.

Het advies van Jim
In mijn inleiding raadde ik je aan om door te lezen omdat je iets zou leren over hoe marketeers met nieuwe ontwikkelingen om zouden moeten gaan.

Wat we (marketeers) in ieder geval niet moeten doen, is iets bij voorbaat afserveren. Twitter groeit als kool en daar is een reden voor. Als je die reden snapt, word je vanzelf een betere marketeer. Immers, je kunt die wetenschap inzetten bij een nieuw product of toekomstige campagne van je klanten.

second-hype

Het is een beetje hetzelfde als met SecondLife. De mensen die het niet snappen noemen dat nu een hype die overgewaaid is, terwijl insiders beweren dat de hele beleving van het web en daarmee de toekomst van internet erdoor is veranderd.

Ik schreef het al eerder: “It’s not the trend I find interesting, it’s the changing of the trends!

Experimenteer, probeer alles uit en kom erachter wat mensen beweegt om het te gebruiken. Alleen dán zul je hen zelf ook ooit kunnen bewegen.

14 replies to Waarom Twitter geen onzin is

  1. Fijn stuk inderdaad. Bij de meeste artikels/posts over Twitter gaat het slechts over Twitter als kanaal en de ‘leegte’ of narcistische insteek die de berichten zouden hebben. Aan de functionele kant (*wat* kan je met twitter , op welke manieren kan je met welke doelgroep communiceren) wordt meestal volledig voorbijgegaan. Ik vind zelf het gebruik van twitter bij evenementen zoals op Pinkpop en Awakenings is gedaan een goed voorbeeld van de mogelijkheid om bezoekers van een dergelijk evenement met elkaar en met thuisblijvers die het van een zijlijn volgen in contact te brengen. Verder volg ik zelf veel twitterstreams van politici als Barack Obama, John Edwards e.d. die op een slimme manier ook dit kanaal gebruiken om supporters bij hun campagne te betrekken en bv mensen aan te sporen een donatie te geven, een vraag in te dienen voor een bijeenkomst of mensen uit te nodigen bij een bijeenkomst aanwezig te zijn. Ook die mogelijkheid wordt in de meeste oppervlakkige artikelen/posts nooit aangestipt.

    Vrees dat Stephan Fellinger gelijk heeft wanneer hij zegt dat velen het liefst iets als een hype bestempelen om er niets mee te hoeven doen en om niet na te hoeven denken over wat de werkelijke waarde van een dergelijke nieuwe ontwikkeling is.

  2. Hallo Jim, goed artikel.

    Gebruik zelf Twitter, maar inderdaad zit het ‘m erin wat je ermee doet in relatie tot vrienden en bekenden. Te weinig mensen die ik ken werken ermee, denk wel dat het potentie heeft.

    Voorbeeld: Twitter kan (lees: mag) je op hyves nog niet toevoegen, maar ik zie in mijn omgeving dat de nieuwe toevoeging WWW – wie wat waar – eigenlijk een aangepaste twitter wel veel gebruikt wordt. Deze tool mist dan wel weer een aantal elementen van Twitter. Je moet op iemands pagina of op het overzicht kijken om de wie wat waar’s te lezen. Het leuke is dat toen ik op hyves begon ook eigenlijk niemand erop zat, waarop ik probeerde mijn netwerk te vergroten. Na een tijdje heb ik dit opgegeven, waarna ik een tijd later zelf uitnodigingen kreeg voor hyves. Dus maar een nieuwe account aangevraagd 😉

    En dan ben je dus terug bij de opmerking in het verslag; het gaat erom hoe mensen onderling dit gebruiken. Op dit moment zitten op hyves je vrienden, daar werkt het dus. Of twitter op grote schaal aan gaat slaan is in mijn ogen nog even afwachten…

  3. Leuk Jim. Hier mijn 2 tiwtter centen:

    Twitter wordt niet groot. Groot is wat TV en Radio is. Of de krant. Iedereen kent het. Iedereen gebruikt het. Maar massamediaal groot is geen voorwaarde van succes meer. Twitter is wel een andere manier van interacteren en communiceren. Net zoals dat kan bij de andere micorblogs zoals Pownce, Jaiku en zo meer. Het gaat dan ook niet om Twitter zelluf.

    Waar gaat het wel om? Dat een groep mensen het gebruiken en dat het voor hen waarde heeft.

    Lullige aan Twitter of andere vormen van microblogging is dat je het pas waardeert als je het doet. Dus een tijd lang verteld wat je doet. Vrienden op bouwt en interacteert met ze. Dan pas ervaar je het en kan je er wat mee. Twitter heeft geen goede PR. Want die kennismakingsdrempel ligt zo erg hoog.

    Twitter is daarom moeilijk voor marketeers. Het is niet groot terwijl dat het zo makkelijk zou maken om aan te haken. Het gaat niet om Twitter zelf. Anders hoefde je niet te kiezen voor Twitter of andere vormen van microblogging. Of zelfs andere moderne media. En je moet er tijd en moeite in steken om het te leren kennen. Anders kon je het direct op zijn waarde schatten en in zetten.

    Ik snap de verwarring rond om Twitter wel. En inderdaad experimenteer. Dan leer je het kennen.

  4. Pingback:

  5. Pingback:

  6. Pingback:

  7. Pingback:

  8. Pingback:

  9. Pingback:

  10. Hoi !
    Wat ik van Twitter vindt laat ik even buiten beschouwing, maar u heeft het telkens over 72% niet geïnteresserden en 18% wel
    Het is geen 72 maar 82% dat er niets voor voelt !
    Groet
    Arthur Hennekam
    .

  11. Ben zelf heel enthousiast over Twitter.
    Ik ben nogal spiritueel.
    Via Twitter kom ik met gelijkgestemde mensen in aanraking.
    En kan op deze manier ideeen,inzichten etc delen.
    Het is soms verrassend om te zien wat voor inzichten andere mensen hebben.
    En zo leer je weer wat bij.
    Of kom je aan interessante links van sites waar je weer wat mee kunt.

    Groetjes,

    Egbert

  12. Ben benieuwd wat de uitslag van de poll op Molblog nu zou zijn.

  13. Grappig om nu in 2011 deze blogpost uit 2007 te lezen.
    Moet zeggen Jim, dat je alles goed hebt ingeschat.
    Je bent een behoorlijker ziener, is gebleken nu!

Comments are closed.