Show #23: Reclame is als heroine

Show #23: Reclame is als heroine

Luister de mp3 (beneden het artikel) of lees de uitgeschreven versie:

Vanaf deze plaats mag ik graag kritiek leveren op de reclamewereld in het algemeen en de reclame-flimpjes in het bijzonder.

cillit bangAls ik zeg dat reclame een debiliserende vorm is van communicatie doel ik uiteraard op de filmpjes van Cillit Bang en alles wat met Leen van Frisia te maken heeft.

Het antwoord van bureaus die deze -niet zo heel intelligente- reclame maken is vaak: “Ja, maar het werkt wel.” Zij zeggen dat als ze een X aantal filmpjes uitzenden, hun klant Y meer omzet draait.

Maar denk daar nou eens goed over na. Wat gebeurt er als je 10% minder adverteert, of de helft? Of helemaal stopt… heb je dan totaal geen omzet meer?

Dat -beste luisteraars- is de achilleshiel van het huidige reclame-model. Reclame is net als heroïne, als je ervoor gaat, kom je er nooit meer vanaf, het vreet je portemonnee leeg en het sloopt je lichaam. Reclame-adviseurs, en mediabureaus zouden wij eigenlijk als medeplichtig moeten beschouwen aan het dealen van aandacht en illusies.

Hoe je van deze verslaving afkomt? Ik heb het al eerder gezegd: mensen zijn het nieuwe medium. Zorg ervoor dat mensen in de gewone wereld je boodschap vertellen, geen acteurs in filmpjes waarvan iedereen weet dat die wereld toch nep is.

De gouden regel is: zorg dat je product helemaal top is.
Anders kun je net zo goed stoppen. Vervolgens moet je dit niet van de daken schreeuwen, maar ervoor zorgen -faciliteren- dat je gebruikers je nieuwe visitekaartje worden.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de introductie van de D80, de nieuwe fotocamera van Nikon destijds. De camera-markt verover je niet met een fullcolour pagina in een landelijke krant,. Daarmee claim je misschien 2 seconden aandacht maar de kans is groot dat je concurrent op de volgende pagina staat. Weggegooid geld.

Wat heeft Nikon dan voor goeds gedaan bij de introductie van deze nieuwe camera Wel, in eerste instantie hebben zij op internet gezocht naar amateur fotografen die een bijzonder talent hadden. Daarvoor hebben zij gekeken op de fotosite Flickr.com en een selectie van 15 getalendeerde fotografen benaderd of zij de D80 wilden uitproberen.

nikon flickr

Dat resulteerde in een reeks nieuwe fantastische foto’s op Flickr, waardoor de hele internationale foto-wereld enthousiast en verlekkerd uitkeek naar het moment dat de camera ook daadwerkelijk te koop kwam in de winkels.

Vervolgens heeft Nikon 50 webloggers de camera vrijblijvend toegestuurd.

Bloggers zijn over het algemeen kritische lui, maar ze lopen wel continu voorop bij nieuwe ontwikkelingen en zijn de nieuwe influencers van deze maatschappij.

Bij de camera kregen de bloggers de vriendelijke mededeling dat ze hem 6 maanden mochten lenen en op elke moment tegen een speciaal tarief konden kopen. Het ging Nikon natuurlijk niet om die potentiële sale van 50 camera’s, nee het ging erom dat al die bloggers serieuze artikelen gingen schrijven die vervolgens door duizenden mensen werden gelezen en waardoor de nieuwe camera vanzelf nieuws werd, ook bij de mainstream media.

Met de kleine investering van een 65-tal camera’s heeft Nikon dus de aandacht gekregen vergelijkbaar met kilometers print-advertenties en vele uren reclame zendtijd.

Was dit een risicovolle actie van Nikon? Ja, dat was het. Maar als je achter je product staat, heb je toch niets te vrezen? De bloggers waren hard maar rechtvaardig: het was een top-camera.

Ik ben erg benieuwd welk merk voor het eerst een “blogger outreach” in Nederland doet.

4 replies to Show #23: Reclame is als heroine

  1. Goed verhaal Jim!

    Spread the word! Grote probleem is dat de bestaande bureau’s de gesprekspartner zijn van de (nog) grote merken.

    Ik probeer met Mobminds in ieder geval een alternatieve gespreksspartner te worden om bedrijven te ondersteunen om op deze nieuwe trein te springen..

  2. Hi Jim,
    ’t Nikon linkje wijst naar professionele foto’s, in plaats van naar de door bloggers gemaakte plaatjes. Je kunt denk ik handiger naar http://www.stunningnikon.com/d80/ linken.

    Op die ‘Stunning Nikon’ website vind je overigens ook de D40-actie terug, waar een compleet stadje vol amateurs bij betrokken is. Beide acties zijn prachtvoorbeelden van brandgagement; mijn favoriete manier van marketing 😉

    Carl

  3. @Raimo: dan gaat Mobminds een mooie toekomst tegemoet!

    @Carl: bedankt voor de tip! ik heb het gecorrigeerd.

    Toch nog even zoeken naar de juiste Flickr-page. Ah, daar is-tie:
    http://nikonstunninggallery.com/

  4. Pingback:

Comments are closed.