Gamevertising: laat niet met je spelen

Afgelopen dinsdag was ik dagvoorzitter tijdens een congres over gamevertising. In de Rode Hoed had de organisatie van Emerce een aantal deskundigen uitgenodigd die spraken over de sociaal economische aspecten van gaming, de (on)mogelijkheden van in-game advertising en de diverse kansen die deze nieuwe industrie biedt. Wist u bijvoorbeeld dat de game-industrie inmiddels groter is dan de film-industrie? In mijn column geef ik een

Crossmedia: de grote oversteek

Crossmedia is misschien wel de term die in 2007 de meeste keren verkeerd is gebruikt. Uitgevers proberen met die term vaak het proces te beschrijven dat zij hun content op meerdere manieren publiceren. Maar die vorm van digitaal publiceren is eigenlijk multimedia: één boodschap over verschillende kanalen. Maar crossmedia betekent dat je per keer, per boodschap de juiste keuzes maakt en niet bang bent

Wat heeft de podcast reporter nodig?

In een eerder artikel heb ik je al laten zien hoe mijn podcast-studio eruit ziet. Eigenlijk heel simpel: een laptop met daarop Garageband of Castblaster en een beetje fatsoenlijke microfoon. Maar hoe moet dat als je onderweg bent? Wie mij wel eens live verslag heeft zien doen, ziet dat dat nog wel lastig is. Ik sleepte dan diezelfde (thuis)studio met mij mee, dus laptop

iPhone toch in Nederland

Sinds de introductie van de iPod lijkt alles wat Apple aanraakt in goud te veranderen. Computers lijken marketing-technisch maar bijzaak. Mensen zijn verliefd op hun iPod en kopen daarom wellicht eerder een Mac dan een Windowsmachine, is de algemeen aangenomen verklaring; Apple is het ultieme love-mark. En als de computer dan toch bijzaak is, kun je maar beter een brand-extension doen van je meest

Community marketing: wat is Whuffie?

Deze column is geïnspireerd op de presentatie van Tara Hunt tijdens Eday 2007. Het begin van die fantastische dag heb ik maar half meegemaakt omdat ik dagvoorzitter was in één van de zalen, maar na de lunch kon ik ook als bezoeker in de zaal plaatsnemen en genieten. Luister naar mijn column om te weten wat Miss Hunt precies bedoelde met “whuffie” en hiernaast

Wie is de baas over de werkgever?

Deze podcast is eerder als column uitgezonden op BNR Nieuwsradio op woensdag 13 september 2007. “Ondernemers denken vaak dat zij de baas zijn over hun personeel. Jim Stolze bespreekt in zijn column een volstrekt tegengestelde theorie: werknemers bepalen het gedrag van hun baas.” Met dank aan Michiel Hogerhuis die mij voor deze column inspireerde tijdens zijn gastcollege over “Verander management” op de OneDay MBA-dag

Rechtenkwesties remmen groei podcasting

Zijn auteursrechten en andere “copyrights” nog wel van deze tijd? Begrijp me goed, ik ben zelf ooit muzikant geweest en heb dankbaar gebruik gemaakt van de diensten van Buma/Stemra. Maar steeds vaker bekruipt mij het gevoel dat de instanties die op zouden moeten komen voor de belangen van hun achterban deze eigenlijk aan het verkwanselen zijn. Daarbij is in de Verenigde Staten allang gebleken

Gaat het om inspiratie of om informatie?

Vincent Everts heeft mij aan het denken gezet toen hij sprak over zijn iPhone. Hij vertelde trots dat zijn nieuwste speeltje helemaal te gek was als het ging om inspiratie. Maar als hij informatie nodig had, dat hij nog gewoon teruggreep naar zijn blackberry. De reden dat ik hieraan terugdacht toen ik mijn nieuwste column insprak, was omdat ik mij afvroeg wat eigenlijk belangrijker