AI Cursus… de bedankjes

Van de 56 columns die ik voor het FD heb geschreven is er eentje die boven de rest uitsteekt als het gaat om impact en bereik. ‘In Helsinki weten ze meer van KI’, was de titel en hij beschreef de online cursus kunstmatige intelligentie die de universiteit van Helsinki vrij ter beschikking had gesteld aan de Finse bevolking. In de column sprak ik mijn bewondering uit voor het initiatief en vroeg me hardop af of zoiets in Nederland ook zou kunnen.

Elke dag lezen we immers over nieuwe doorbraken vanuit Silicon Valley of hoe de Chinese overheid miljarden investeert in AI-technologie. Zouden wij op onze beurt niet moeten investeren in onze bevolking? Zou elke Nederlander niet ten minste de basisprincipes moeten kennen? Dat verhoogt onze kansen om goed geïnformeerd de ontwikkelingen te volgen én hier een actieve rol in te spelen.

AI is te belangrijk om over te laten aan grote techbedrijven en overheden. Mondige burgers en kritische consumenten kunnen ervoor zorgen dat de technologie op de juiste manier wordt ingezet. Een nationale AI-cursus kan daarbij helpen. Ook sprak ik de hoop uit dat het een tegengif zou vormen voor de dreigende braindrain. Nederland heeft een vruchtbare bodem voor onderzoek naar datascience, laten we daar zoveel mogelijk zaadjes en kunstmest aan toevoegen.

Jim Stolze en Ineke Dezentjé (FME) bij de lancering.
Met Ineke Dezentjé (FME) bij de lancering © Mark Prins Fotografie

Goed, dat was dus de oproep. En dat heb ik geweten! Sinds de column ben ik overspoeld door bedrijven, overheidsorganisaties en individuen die hun hulp aanboden.

Partners
De Nationale AI Cursus is nu tot stand gekomen dankzij Ahold Delhaize, Deloitte, ELaw Leiden, FME/UPgrade NL, Pon, Rabobank, Radboud University, TU Delft, University of Helsinki, Universiteit van Amsterdam en Wolters Kluwer en mede mogelijk gemaakt door Brainport Eindhoven, Capgemini, Cor Wit Fonds, Denk Producties, ECP, Intel, Level V, LEWIS, RMMBR, RijksAcademie voor Digitalisering en Informatisering Overheid (RADIO) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Samsung, Stichting GO Fonds, VNO-NCW, MKB Nederland, VOGIN en Zadkine.

Met zoveel support hebben geen moment getwijfeld, die cursus moest er komen. Extra trots ben ik dan ook op het feit dat de cursus vorige week live is gegaan. Niet gek, toch?

Van een idee in mei tot een volledige online leerprogramma in nog geen 7 maanden!

Dreamteam
Van een idee in mei tot een volledig online-leerprogramma in nog geen 7 maanden, daar ben ik trots op! Dat het is gelukt, is niet alleen aan de partners te danken, ook aan deze lijst van fantastische medewerkers:

  • Anne Selene Cramwinckel, marketing
  • Su Yin Timp, marketing
  • Freek Janssen, PR
  • George van Houtem, partners
  • Ruud Tuithof, partner relaties
  • Hans Sentjes, partners
  • Kirsten Brandt, partners
  • Thijs Aarts, creative director
  • Vanessa Stroet, project coördinatie
  • Michelle Osterhaus, project coördinatie
  • Harm Bult, review coordinator
  • Kiki Jacobs, tekstschrijver
  • Romy Hermans, tekstschrijver
  • Jago van den Akker, eindredacteur
  • Daniela Hulst, redactie
  • Gerard Mosquera, illustraties & animaties
  • Dorus ten Haaf, illustraties & animaties
  • Mike van den Eventuin, illustraties
  • Chris Koens, illustraties & animaties
  • Camiel Ayari, illustraties & animaties
  • Ward van den Bosch, productie ‘de wereld van AI’
  • Eva Cleven, presentatie ‘de wereld van AI’
  • Joris Derks, productie ‘de wereld van AI’
  • Iris Velthuijzen, productie ‘de wereld van AI’
  • Ravi Ram, productie ‘de wereld van AI’
  • Claudia van den Akker, productie ‘de wereld van AI’
  • Vanja Mlinar, productie ‘de wereld van AI’
  • Niels van Roijen, productie platform
  • Soraya Meirmans, design platform
  • Mie Dries, Level V
  • Ivar Jansen, Producer Level V
  • Niels Bakker, Cameraman Level V
  • Jasper Altena, Productie-assistent Level V

Elements of AI
Verschilt de cursus dan erg van het Finse programma? In grote lijnen hebben we hun opzet overgenomen. De basiskennis over lerende systemen en de achterliggende wiskundige principes is universeel. Maar in onze voorbeelden zoemen we in op de Nederlandse situatie. We nemen de cursist op een virtuele manier mee naar bedrijven als Wolters Kluwer, PostNL en Bol.com om daar onder de motorkap te kijken. Welke data gebruiken zij eigenlijk? En hoe richten ze zulke systemen in?

Daarnaast was de Finse cursus vooral tekstueel, wij voegden daar video aan toe. Ik heb het genoegen gehad om met een professionele filmploeg langs de universiteiten van Amsterdam, Delft, Leiden en Nijmegen te mogen gaan om daar de hoogleraren te interviewen. Van alle gesprekken is uiteraard maar een deel te gebruiken voor de cursus, de langere interviews zullen we later online beschikbaar maken.

En tot slot hebben we gekozen voor de toevoeging van twee extra onderdelen. De eerste is ‘AI en de overheid’. Of zoals Valerie Frissen (Universiteit Leiden) het verwoordde: ‘De overheid is enerzijds verantwoordelijk voor de bescherming van de grondrechten van de burgers, waaronder de privacy. Tegelijkertijd is de overheid de grootste dataverzamelaar van ons allemaal en is de manier waarop dat gebeurt niet altijd even veilig en verantwoord.’ In de Nationale AI Cursus worden beide kanten belicht en is er ook aandacht voor de rol van het bedrijfsleven. Er wordt veel gepraat over de ethische kanten van kunstmatige intelligentie. Maar waar gaat het dan concreet om? Welke principes en voorbeelden zijn er al?

Van de cursisten die inmiddels de hoofdstukken hebben doorlopen, hoor ik dat je de cursus in 8 – 10 uur helemaal kunt afronden. Is dat geen mooi voornemen? Investeren in talent loont altijd.

Voor nu maak ik een diepe buiging voor iedereen die heeft meegeholpen om de cursus een succes te maken. In het bijzonder Iris Koolen (Elephant Road), Marlies van Eck (Leiden University), Bart Voorn (Ahold Delhaize) en Cees Snoek (ICAI). Dank je wel!!