Waarom Microsoft niet Yahoo moet kopen

microsoft yahoo

Er is al veel over geschreven: Microsoft wil Yahoo kopen. In mijn column leg ik uit hoe Microsoft zo’n 44 miljard dollar kan besparen. Ook mooi.

Het kan u afgelopen week niet ontgaan zijn… Microsoft is op overname pad. En hoewel de merken Microsoft en Yahoo zeker het bestuderen waard zijn, gaat het natuurlijk uiteindelijk gewoon om Google.

Microsoft is gewend om in een monopolistische markt te opereren en kan het niet verkroppen dat er een online speler is die Microsoft op de tweede of derde plaats zet.

Het bedrijf dat ons Windows bracht en prachtige programma’s als Word en Excel, heeft het qua search (zoekmachine) niet kunnen winnen van Google. En laat dat nou precies het belangrijkste online plekje van de afgelopen 10 jaar zijn geweest.

Microsoft heeft veel geprobeerd, onder meer door haar zoekmachine standaard in stellen bij Internet Explorer en en door op een bepaald moment de zoekmachine van Google grotendeels te kopieren.

Door Yahoo te kopen loopt Microsoft qua online bereik enorm in. Yahoo is prima zoekmachine, die echt niet onderdoet voor die van Google en heeft daarnaast ook een aantal pareltjes van websites onder zich, Flickr voor online foto’s delen EN Delicious voor online bookmarks rubriceren.

Maar toch… als Microsoft denkt hiermee serieuze bedreiging te zijn voor Google, zitten de heren er naast.

Om Google serieus te bedreigen moet Microsoft de nieuwe Yahoo kopen, of liever de nieuwe Google. dat zijn twee jongentjes ergens op een zolder die vol passie en zonder beperkingen keihard zitten te programmeren aan the next big thing.

Daarbij wil Yahoo helemaal niet overgenomen worden, waardoor Microsoft het risico loopt een kat in de zak te kopen. Wel de beursnotering, maar niet het talent. Grote kans dat de meest veelbelovende werknemers van Yahoo binnen een aantal maanden bij Google solliciteren.

Nee, ik begrijp heel goed dat deze overname er in Excel aantrekkelijk uit ziet. Maar persoonlijk denk ik dat Microsoft zijn superpositie op de PC-markt moet gebruiken om Google aan te vallen.

Het bureaublad, Word en Excel zijn over twee jaar toch volledig web-based… met een beetje fantasie en samenwerking met die twee jongens op die zolder , kan microsoft over twee jaar weer even dominant zijn online, als het op onze pc’s is.

Maar dan wel eerst even langs Mevrouw Smit-Kroes in Brussel!

One reply to Waarom Microsoft niet Yahoo moet kopen