Wondere Wereld

Laatst sprak ik iemand en die zei: “Er is de laatste jaren zoveel veranderd op technologie-gebied. Ik was druk met andere zaken, en nu ben ik bang dat ik de boot heb gemist.” Lachend voegde hij eraan toe: “Waar is Wondere Wereld? Dat iemand even de moeite neemt om dat soort ontwikkelingen uit de wetenschap en technologie te duiden op een begrijpelijke manier?” En

AI is transforming healthcare (and that’s a good thing)

Artificial intelligence, or AI. It is perhaps the closest thing we have to magic in the world today, a superpower that can analyze massive amounts of data quickly and accurately. AI could be our loyal companion, helping us on our quest to answer some of our deepest and most perplexing questions. Or could it also become our master, controlling our decisions and actions and

The Power of Data

I like Informatica. It is an ambitious company that combines a killer product (cloud / data, anyone?) with a clever marketing strategy. That strategy can be summed up in three words: feeding the community. Feeding the community means: connecting data professionals and inspire them to share best practices. There is no better way to become better, than to learn from your peers. So ever

Podcast: AI & Skills

Organisaties ontkomen er niet meer aan: ze maken steeds meer gebruik van AI-toepassingen. Maar wat betekent dat voor de organisatie, de manier waarop mensen samenwerken? In een podcast-aflevering voor Microsoft bespreek ik met Daniel Gebler (CTO voor Picnic) en Mary-Jo Diepeveen (Tech en AI trainer bij Microsoft) hun ideeën en ervaringen op het gebied van AI & Skills. Klik op deze link om de

Online press conference (the new standard)

Philips wants to keep the conversations going. The current lockdown is prohibiting events like IFA, where normally their new products would be revealed to the press. That’s why last week I was invited to host a “virtual press conference” for Philips, with Rianne Meijerman (Head of consumer marketing) and Jeroen Tas (Chief Innovation and Strategy Officer) answering questions from reporters from allover the globe.

Webinars (1)

De grootste versneller van digitale transformatie? Dat is COVID-19. Veel organisaties zijn letterlijk in het diepe gegooid. Werknemers die van de ene op de andere dag moesten thuiswerken. Het blijkt dat een werkplek om meer gaat dan alleen een goede bureaustoel! Hoe houd je de organisatie op de hoogte? Hoe houd je nog contact met klanten? Waar je vroeger een bijeenkomst organiseerde, zul je

Digitaal hoeft geen substituut te zijn

Waar veel evenementen dreigen te worden afgelast, toont KPN lef door hun relatie-evenement The Digital Dutch dit jaar wél door te laten gaan. Natuurlijk volledig binnen de gelden normen inzake veiligheid en preventie. Te gek om te zien hoeveel creativiteit er vrij is gekomen om wel de kwaliteit te leveren met nieuwe middelen. Dus niet digitaal als second best (slap aftreksel) maar gewoon een

De cyberwereld van Defensie

Naast circa 40.000 beroepsmilitairen werken er nog zo’n 16.000 burgermedewerkers bij Defensie. Als burgermedewerker draag je geen uniform en hoef je niet op uitzending, maar werk je wel vanuit je eigen vakgebied wereldwijd mee aan vrede en veiligheid. Defensie zoekt specialisten in vier domeinen: ICT, techniek, cyber en inkoop. Voor de cyber-werving mocht ik met het team op pad!

What Bill said…

In 2014, the world avoided a horrific global outbreak of Ebola, thanks to thousands of selfless health workers — plus, frankly, thanks to some very good luck. In hindsight, we know what we should have done better. So, now’s the time, Bill Gates suggests, to put all our good ideas into practice, from scenario planning to vaccine research to health worker training. As he

Arnold Heertje

Afgelopen week kwam het nieuws naar buiten dat professor Arnold Heertje is overleden. In de media werd zowel zijn persoonlijkheid als zijn oeuvre uitvoerig geprezen. Terecht. Ik ben er ook trots op dat hij het voorwoord voor “Uitverkocht – Welkom in de Aandachtseconomie” wilde schrijven. Het leek me passend om deze week nog eens te publiceren. Ik weet nog als de dag van gisteren