Featured Posts

Een week lang ToekomstmakersEen week lang Toekomstmakers TEDxAmsterdam, de Accenture Innovation Awards, de Innovatie Estafette, Horizon2020, de voorrondes van TEDxBinnenhof... allemaal in dezelfde week! Dat was reden genoeg voor RTLZ om aanstaande week te...

Read more

Dansende robots, verhalen uit de favela's en WittemanDansende robots, verhalen uit de favela's en Witteman Afgelopen vrijdag was de vierde editie van TEDxAmsterdam. Terwijl de gasten zich 's-avonds prima vermaakten tijdens de afterparty zat ik in de televisiestudio bij Pauw & Witteman. Hieronder een kort fragment....

Read more

The story behind an opening videoThe story behind an opening video A lot of people asked me about this spectacular video. Let me just give you a little history and then let the second video speak for itself. I had worked with the agency We Are Pi before. They were...

Read more

Nederland InnoveertNederland Innoveert Afgelopen week maakte de Innovation Union Scoreboard bekend dat Nederland was gestegen naar plek nummer 5 op de lijst met meest innovatieve economieën in de Europese Unie. Uit dit onderzoek kwam naar...

Read more

Let's Rock The RidderzaalLet's Rock The Ridderzaal "Op dit moment -ergens in Nederland- zit iemand met een 3D printer te knutselen aan een apparaatje dat ons leven kan veranderen. We kunnen het ons niet veroorloven dat hij/zij de garage niet uitkomt of...

Read more

Wie worden de ondernemers van de toekomst?

Posted on 24-04-2011 in categories startups, video

Enige tijd geleden werd ik door onder meer Yuri Vangeest, Victor van der Chijs en Valerie Frissen gevraagd om mee te denken met uw TopTeam van de Creatieve Industrie. Het werd een sessie waarbij ondernemen en innovatie centraal stonden.

Mijn bijdrage was in het kort samen te vatten als:

  • Waar de Nederlandse economie behoefte aan heeft zijn “doeners”. Niet te lang praten, onderzoeken of blijven hangen in business cases. Liever iets maken, vervolgens uitproberen op de markt en dan opschalen.
  • Daarnaast is behoefte aan ervaren CEO’s die jonge starters helpen bij het versnellen van hun groei. Behoeden voor onnodige fouten en het coachen op het gebied van al die vaardigheden die je niet op de TU of de Business School leert

Wees gerust. Er hoeven hier geen beleidsnota’s over geschreven worden. Ook is er geen extra onderzoek nodig m.b.t. de haalbaarheid van zo’n programma… want het is er inmiddels!

Dit programma heet The Founder Institute en het krijgt nog dit najaar ook in Nederland een vestiging.

Wat is Founder Institute?
Het is een snelkookpan voor persoonlijke ontwikkeling, business development, presentatietechnieken en leiderschap. Na een grondige selectieprocedure gaan ruim twintig ondernemers, uitvinders of andere creatieve geesten deelnemen aan dit 13 weken durend programma.

De spil in het programma wordt gevormd door een mentorprogramma waarbij ervaren Nederlandse en internationale ondernemers en CEO’s zoals Phil Libin (Evernote), Aaron Patzer (Mint.com), Ton aan de Stegge (ex-Telfort) en Oscar Kneppers (ex-Bright) worden gekoppeld aan de nieuwe ondernemers.

Read the full post

Attentiorexia in het woordenboek?

Posted on 13-04-2011 in categories hoe overleef ik mijn inbox, social media, uitverkocht

Sinds enige tijd schrijf ik veel over aandacht. Zowel in mijn nieuwe boek (titel: Uitverkocht!) als in interviews over het gebruik van social media. Mijn stelling is dat wij in het Westen aan niets een gebrek hebben. Het enige wat we willen is een beetje aandacht, en daar is er veel te weinig van. Zo ontstaan vanzelf een ‘aandachtseconomie’ (vraag en aanbod) en symptonen dat het niet goed gaat ‘attentiorexia’.

Attentiorexia

Gisteren was ik blij verrast dat VanDale mijn woord attentiorexia heeft opgenomen als woord van de dag! Ze verwijzen naar het interview in De Pers en melden dat -als het woord vaker op gaat duiken- ze het ook in het woordenboek gaan opnemen. Hoe cool zou dat zijn?

Ook de NRCV heeft er op televisie een item over gemaakt. Zie hieronder een stuk uit het programma “Altijd Wat” waarin het gaat wat de impact is van al die bergen informatie en het continu verbonden zijn:

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

Tot slot moet ik zeggen dat ik ook erg onder de indruk ben van het feit dat mijn boek over de aandachtseconomie nu al een snelle stijger is bij ManagementBoek.nl terwijl het nog niet verschenen is. Binnen een week van 13.000 naar 118. Met andere woorden; wees er snel bij, want hij is zo uitverkocht!

Read the full post

Return on Attention

Posted on 31-03-2011 in categories uitverkocht, video

Afgelopen maandag gaf ik een lezing op een bijeenkomst voor HR-professionals. Onder de noemer het groot HR-dictee wisselden sprekers en aanwezigen ideeën uit over de verschillende generaties die op dit moment de werkvloer delen. Voor mij sprak Dr. Lidewey Van der Sluis (Nyenrode Business Universiteit). Zij is hoogleraar strategisch talentmanagement en Lidewey eindigde haar presentatie met een pleidooi voor rendament op talent in plaats van te focusen op “return on investment” (ROI).

Mijn lezing bestond uit twee delen. Ten eerste beschreef ik hoe verschillende generaties naar (human) resources hebben gekeken en hoe we in de huidige tijd eigenlijk zouden moeten spreker over ‘we sources‘. Het tweede deel ging over de aandachtseconomie. Laat ik vooral verwijzen naar het interview dat recent op Frankwatching stond. Daarin leg ik al uit dat ROI niet genoeg is, dat we vooral naar Return on Attention moeten kijken.

Read the full post

Wat is attentiorexia?

Posted on 03-03-2011 in categories hoe overleef ik mijn inbox, social media, trends

Sinds mijn onderzoek naar de relatie tussen welzijn en internetgebruik, word ik regelmatig geïnterviewd over infobesistas. NRC noemde het zelfs één van de woorden die 2010 kenmerkten.

Wat ik eronder versta is de constatering dat internetten -net als eten- heel fijn kan zijn, maar dat de mens net zo gemakkelijk door kan slaan in de hoeveelheid eten als de hoeveelheid digitale informatie die hij/zij consumeert. Anders gezegd:

Obesitas is vetzucht.
Infobesitas is een zucht naar verbondendheid en honger naar informatie.

Een misverstand is dat dit een ‘ziekte’ zou zijn die op de jeugd van toepassing is. Mijn stelling is juist dat zij er geen last van hebben en dat alleen wij (de dertigplussers) erover klagen.

Het toverwoord hier is projectie. De dertigplussers projecteren hun problemen met digitale communicatie op de jongere generaties. Dat komt omdat die dertigers in fysieke objecten denken. Toen zij op de arbeidsmarkt kwamen was post nog fysiek. Dat wil zeggen: het kwam twee keer per dag op je bureau binnen in de vorm van enveloppen en pakketjes. Als de stapel te hoog werd, kreeg je simpel gezegd een assistent.

Vandaag de dag is post digitaal, we noemen het e-mail of social media clutter. Niemand weet hoe hoog de stapel is en niemand zal op idee komen om je een assistant toe te wijzen. Omdat de dertigplussers nog denken in fysieke objecten ervaren zij daarom een gevoel van information overload. De jeugd denkt per definitie digitaal, zij weten niet eens dat je een postzegel behoefde te likken. Ze denken dat je “klikken” bedoelde.

Read the full post

Flirten met musea

Posted on 12-02-2011 in categories english, workshops

Samen met Rob Prass heb ik de afgelopen jaren veel workshops gedaan met erfgoedinstellingen. Nergens heb ik meer passie en betrokkenheid ervaren als in die sector. Toch kunnen veel musea, archieven en onderwijsinstellingen wel wat meer aandacht gebruiken.

Daarom waren we op de Digitaal Erfgoed Conferentie uitgenodigd om een aantal learnings met de sector te delen.

DE conferentie 2010 – Slotkeynote Jim Stoltze & Rob Prass from Digitaal Erfgoedconferentie on Vimeo.

Read the full post

Aandachtseconomie (Nieuw boek)

Posted on 22-01-2011 in categories trends, uitverkocht

Mijn tweede boek is bijna klaar! Al in februari 2010 was ik er aan begonnen, maar door TEDxAmsterdam (onder meer) heb ik toen de eerste deadline niet gehaald. Daarom heb ik de afgelopen twee maanden als kluizenaar zitten werken en nu is het manuscript dan bijna naar de drukker. Graag deel ik met jou als weblog-lezer alvast de visie achter het boek.

Uitverkocht! (dat is dus de titel :-) )
Er heeft zich de laatste twintig jaar een stille revolutie voltrokken. We zijn van een producteconomie naar een aandachtseconomie gegaan.

Het verbaast me dat je hier zo weinig over hoort. Iedereen lijkt druk bezig om zijn product zo goed en zo duurzaam mogelijk te produceren. Of om zijn dienst zo efficiënt mogelijk aan te kunnen bieden. Maar dat is niet waar het om gaat. Excelleren is een basisvereiste voor iedere onderneming.

Als je echter kijkt naar de macrotrends, zie je dat excelleren niet meer genoeg is. Fabrieken worden als gevolg van de globalisering elke dag elders nagebouwd voor de helft van de kosten. Kennis is als gevolg van de democratisering van iedereen. En als je kijkt naar de moderne consument: die heeft alles al. Die wil niets, hooguit een beetje meer tijd. Wat kunnen bedrijven nu nog doen om het verschil te maken? Het antwoord is ‘aandacht’.

Je producten zijn top, maar je verkoopsucces in de toekomst wordt bepaald door de hoeveelheid aandacht die het verdient.

Geen wonder dat bedrijven van de vorige eeuw het zo moeilijk hebben! Toen kon je aandacht nog kopen: per seconde of per millimeter. In de aandachtseconomie moet je het zien te verdienen. Aandacht kopen op internet bestaat ook nog wel. Dan heet het SPAM.

Als je kijkt naar de marketing goeroes van de laatste tien jaar dan hebben die voornamelijk gehamerd op manieren om aandacht te krijgen. Seth Godin heeft ons geleerd om Remarkable te zijn (Purple Cow). Oftewel, als iedereen zwart-wit is, moet jij paars worden. Als iedereen dan weer paars is, moet jij zwart-wit worden. Joseph Pine introduceerde de experience economie: alle producten zijn door iedereen te maken, toch is er maar één Disney World. En: iedereen kan koffie zetten, maar er is maar één Starbucks-gevoel.

In mijn boek geef ik vijf strategieën waarmee elk bedrijf weer ‘aandacht’ in zijn business model kan opnemen. Deze strategieën zijn verdeeld over vijf hoofdstukken: schaarste, waarde, delen, filteren en weggeven. Naast mijn theorieën beschrijf ik ook cases uit de praktijk en vul ik aan met interviews die ik afnam bij mensen die in mijn ogen reeds voorop lopen in de aandachtseconomie.

De verschuiving van producteconomie naar aandachtseconomie lijkt zo plots gekomen dat ook alle standaard business modellen en zogenaamde marketing wijsheden naar het rijk der fabelen verwezen kunnen worden.

Ik pleit ervoor om ‘aandacht’ niet te verstoppen in een paragraaf van je social media strategie, maar om het onderdeel te laten zijn van je businessmodel. Net als dat je in elk businessplan beschrijft hoeveel geld er in gaat en hoeveel het op zou moeten leveren, zou je moeten kunnen aangeven hoeveel aandacht en sociaal kapitaal je genereert. Aandacht is net als vertrouwen: je krijgt wat je weggeeft. Leiderschap is meer nodig dan ooit. Daarom doe ik in het laatste hoofdstuk een aantal suggesties hoe ‘aandacht’, ‘vertrouwen’ en ‘reputatie’ meer in de cultuur van de onderneming kunnen worden gebracht.

Wordt vervolgd!

Read the full post

Why I signed up for TEDx

Posted on 11-01-2011 in categories english, tedxamsterdam, video

During the evening session of TEDxAmsterdam 2010 I got the chance to answer the question that was asked the most: Why did you sign up for the TEDx-license in 2009? A small personal story, followed by three examples of turning “ideas worth spreading” into “ideas worth doing”.

While we’re on the subject: Bill and Melinda Gates are looking forward to your suggestions! If you have any ideas on the ideal line-up for TEDxChange you can submit them before January 20th. When you do this, there is a chance that you’ll be invited to watch the exclusive live-stream from TED2010 next month!

Read the full post

Het talent ligt op straat (video)

Posted on 07-01-2011 in categories buzz, social media, video

Een tijdje geleden kwam ik dit filmpje tegen op de website van een Amerikaanse krant. Het vertelt het verhaal van Ted Williams. Ted is een dakloze die -net als veel van zijn lotgenoten- langs de weg staat en automobilisten om kleingeld vraagt. De reden dat hij opviel was het kartonnen bordje in zijn handen. Daarin claimt hij een “door God gegeven radiostem” te hebben. Kijk het filmpje om te zien wat hij daarmee bedoelt:


Het verhaal gaat verder: vandaag las ik in de Volkskrant dat zijn “internet fame” Ted veel goeds heeft gebracht. Zijn talent is opgevallen bij een aantal radiostations die hem nu werk hebben aangeboden. Ook wordt hij de vaste spreekstalmeester van een basketbal-team én krijgt hij een hypotheek aangeboden. Als dat geen modern sprookje is!

Read the full post

Blackberry not working?

Posted on 01-01-2011 in categories apple, trends

Gelukkig nieuwjaar!

Om het nieuwe jaar goed te beginnen hier een geweldig filmpje van de BBC. Misschien heb je je wel voorgenomen om meer fruit tot je te nemen? Of je misschien minder door technologie te laten leiden? Hier een hilarische discussie waartoe dat kan leiden.

Read the full post

De Wereld Draait Door

Posted on 05-12-2010 in categories interviews, ted.com, tedxamsterdam

De avond voorafgaand aan TEDxAmsterdam was ik uitgenodigd om in De Wereld Draait Door te vertellen over het fenomeen TED.com en ons eigen event.

Grappig om te zien wat de impact van zo’n massamedium is. Van reacties van oud-klasgenoten tot en met familieleden die nu ook kunnen uitleggen wat TED.com is. Want dát was natuurlijk de bedoeling. TED wordt er wel eens van beschuldigd “elitair” te zijn, maar nu ook Matthijs van Nieuwkerk en Jan Mulder weten wat het is… kunnen we stellen dat we mainstream zijn gegaan!

Read the full post