TED2010: What the world needs now

Wie goed op de hoogte is -wie de nieuwsberichten volgt en zich verdiept in de achtergronden- heeft het zwaar. We leven in een tijd van economische crisis, van natuurrampen, ongeneeslijke ziektes, oorlog en armoede. Tegelijkertijd kun je stellen dat we nog nooit zoveel mogelijkheden hebben gehad om daar iets aan te doen. Dankzij technologie zijn we meer verbonden met elkaar dan ooit, kennis is

Social Media: het is gewoon keihard werken

Het klinkt zo makkelijk: we openen gewoon een wiki. Of: waarom doe je het niet via Hyves? Snel bedacht, maar in de praktijk zie je veel van dit soort initiatieven sneuvelen. Hoe komt dat toch? Ik denk omdat veel bedrijven zich niet realiseren dat omgaan met social media (ook) heel hard werken is. Een wiki of een forum is niet het eindproduct, het is

Mobiele site die wél werkt

Eerder meldde ik al de indrukwekkende cijfers van de NU.nl iPhone-applicatie. Daar kunnen we vandaag nog meer cijfers aan toevoegen, namelijk de stats van de mobiele website van NU.nl. De maand december van 2009 laat een fraaie groeicurve zien op mobiel gebied. De mobiele site genereerde 22 miljoen pageviews, tegen 21 miljoen in november. De grote stijging is volgens hoofdredacteur Laurens Verhagen terug te

Nieuwjaarslezing in Tropenmuseum

Afgelopen maandag mocht ik een lezing houden in het Tropenmuseum voor een groep marketing-communicatie professionals in de culturele sector (verenigd in de ACMC). Hieronder de uitgeschreven versie. Glazen champagne en chique achtergrond graag zelf aan je verbeelding toevoegen. Dames en heren, leden van ACMC, laat ik maar direct ter zake komen. In dit gezelschap voel ik mij een ‘rookie’; ik ben het groentje in

De Koningin had gelijk!

In deze posting ga ik in op de kersttoespraak van Koningin Beatrix. Ben ik daar laat mee? Ja, dat klopt. De reden hiervoor is dat ik voor het januari-nummer van Vrij Nederland gevraagd werd om iets over ‘virtuele vriendschappen’ te zeggen. Omdat dit stuk (nog) niet online is terug te vinden, geef ik hier een kleine interpretatie. Op de eerste plaats ben ik natuurlijk

When Twitter turned mainstream (actually on 9 December 2009)

A few years ago I had the pleasure of spending some time with Biz Stone, one of the founders of Twitter. In 2007 his biggest concern appeared to be hardware: “How can we keep on growing like this when everytime we plug in another machine the website is down?” Few years later it’s amazing to see how fast the website has grown and how

你会怎样做,如果没有互联网?

Last month I discovered a brilliant blogpost by Dapenti about my talk at TED 2009. He translated my talk in Chinese, which resulted in a peak of traffic on my website 🙂 So, please be welcome visitors from China! Here’s the video, plus the translation by Dapenti: 如果没有互联网,你还能活吗? 问问自己这个问题。你能离开互联网一天,一个星期,一个月或更长吗?你会去做什么? 我问了一个也在TED演讲的同事-Seth Godin,他回答说:这个问题我考虑过,我会去开一家餐馆。这个答案不错,难道他识破了我的阴谋?呵呵。之所以问这个问题,是因为我自己在2008年 12月的一整月里完全离开了互联网。没有谷歌,没有电子邮件,没有浏览网页,什么都没有。 这是我做过的最有趣的事儿了,…至少在第一个星期里我这样觉得。真的很有趣,很滑稽,大家开始给我写信(手写在纸上的),玩儿各种恶作剧(比如把我的键盘和鼠标藏起来)。 刚到第二个星期,就没几个人再来关心我了,只剩下我自己,面临一堆问题。最容易的事情也变得很难做,现在,我很后悔做这样的实验。 但是,到了第三个星期,我感受到了身心的平和自然。我精力充沛,过去从来没有一个星期像现在一样高效,我新书的一半内容都是在这周完成的。 终于,第四个星期到了…我有些无所适从。因为,相信我,我思念最爱的互联网,可我真的很喜欢这样的安宁,能把所有精力都集中于一件事的平和心境。最后,我还是回到了“数字世界”。你也许想知道我为什么要做这个实验。 其实,这是我主导的一个研究项目的一部分。我们试图探讨“互联网的使用和幸福感受”之间的关系。由于已有研究数据显示,实际上互联网用户比非互联网用户更快乐。这是在对25个欧洲国家的18,000人调查之后得出的研究结果。 这告诉我们使用互联网对我们的幸福感受是利大于弊的。就是这样,你也注意到那些的TED演讲人会经常检查自己的黑莓或笔记本电脑了吧?不光是会议间歇的时候,即使在会谈也是…似乎他们与工作人员之间有一道神秘的分割线,是吧? 现在,我们所做的就是提出了一个模型,形象化地说明“使用互联网驱使我们更幸福还是更忧愁”这个问题。 因此,根据我的亲身体验以及这个项目得出的结果。我将与观众分享互联网可以使我们更幸福的5个要点。拿起笔来,跟我一起看: #1不要把你的Blackberry或iPhone带进卧室。 但是说真的,如果你坚持非要带点儿什么的话,可以考虑带上一条性感的拳击短裤或一瓶不错的按摩液 #2接受这个观点,网络上有你永远也看不完的信息,这是至关重要的。 例如:您在Google上搜索“information”这个词,能得到30多亿条成果。如果你老觉得有看不完的信息,心里就会要压力,严重的最终会导致抑郁症呢。

Thank you!!

Last night I slept well for the first time in weeks! What a relief that TEDxAmsterdam could live up to the (mega) high expectations. It was an amazing journey and a fantastic climax with warm words, splendid people and perfect ambiance. Right now we’re releasing one talk each day (first one from Frans Timmermans, about ‘fear’) and I will give you my personal take-aways

Een overvloed aan schaarste

Voor het relatiemagazine Crossing van Sanoma werd ik gevraagd om een kleine voorspelling te doen over “wat gaat er komen?” Hieronder mijn antwoord. Al die bergen informatie op internet en al die golven van contact via digitale kanalen. Het kan niet anders dan dat die een tegenbeweging gaan krijgen. Als je bij Google zoekt op het woord ‘informatie‘ krijg je bijna 60 miljoen resultaten!