Hoe zit het nu met die gastenlijst?

Hoe zit het nu met die gastenlijst?

De meest gestelde vraag aan mij op dit moment (naast “Hoe gaat het met TEDx?”) is hoe het nu precies zit met de gastenlijst van TEDxAmsterdam.

Allereerst, wij wisten van tevoren niet dat we zo’n luxeprobleem zouden krijgen. Op dit moment hebben we een lijst van 2708 mensen die graag in de zaal willen zitten op 20 november, terwijl de grote zaal van het Koninklijk Instituut voor de Tropen slechts 440 stoeltjes heeft. Dit is overigens al een verbetering van 150% ten opzichte van twee maanden geleden toen we nog de Hermitage (285 stoelen) op het oog hadden.

En hoe los je zoiets op? Wie mag er wél in de zaal zitten en -helaas als een gevolg hiervan- wie niet? Je kunt daar verschillende selectiemethoden op toepassen. Je kan kiezen voor “first come, first serve”. Een eerlijke manier als je vooral bloggers en twitteraars in de zaal wilt hebben. Een andere manier is “op alfabet”. Een eerlijke manier als je dat een paar jaar volhoudt (Jaar 1: A – D, Jaar 2: E – M, jaar 3: L – R, jaar 4: S – Z).

Toch hebben wij (als organisatie van TEDxAmsterdam) daar niet voor gekozen. Wij hebben gekeken naar het publiek van TED in Amerika en geconstateerd dat dat is samengesteld met de volgende kenmerken:

  • mix van wetenschap, bedrijfsleven en kunst
  • diversiteit qua industrieën (van hollywood tot en met bio-technologie)
  • mix van leeftijden (14 jaar en 94 jaar)
  • diversiteit qua achtergrond (van studenten uit Toronto tot en met dorpshoofden uit Nigeria)
  • C-level audience qua bedrijfsleven (CEO, CTO, CIO enz.)
  • aantal celebrities (filmsterren, politici, internet goeroes, enzovoort)
  • mix van filantropen, ontwikkelingsmedewerkers en NGO’s
  • beperkte groep journalisten

Wat hen bindt is een vorm van intellectuele honger, een drive om de wereld te verbeteren en stuk-voor-stuk geldt dat zij opinion-leader / influencer zijn in hun eigen wereld. Het is een publiek dat de moeite waard is om een idee te vertellen omdat zij in staat zijn dit idee naar een hoger plan te brengen en daadwerkelijk te realiseren.

Hoe hebben we dit aangepakt voor Nederland?
Nadat we hadden bepaald dat we dezelfde criteria als de USA wilden hanteren, namen we vier besluiten:

  1. we hebben een dijk van een adviesraad nodig om de juiste mensen te bereiken
  2. er moet een “backdoor” zijn voor mensen die buiten de boot dreigen te vallen, maar die je wel binnen wilt hebben
  3. de selectiecommissie zou extern belegd worden
  4. iedere TED-fan moet in ieder geval een kans hebben om in aanmerking te komen

Adviesraad
Ons Comité van Aanbeveling bestaande uit Wetenschap (Robbert Dijkgraaf, Louise Fresco), Bedrijfsleven (Hans Wijers, Wim Kok), Cultuur (Wim Pijbes, Ernst Veen) en Kunst (Theo Jansen en Siegfried Woldhek) hebben we gevraagd wie zij in de zaal zouden verwachten. Dat aangevuld met een lijst van namen die op ons forum werd gesuggereerd, leverde een mooie lijst op van gasten die “pre-approved” zijn.

Zo kwam Robbert Dijkgraaf met een bijzondere lijst van promovendi omdat hij van mening was dat juist de jonge wetenschappers voor een groot deel onze toekomst gaan bepalen. Louise Fresco benadrukte het belang van een internationaal publiek. Meedenkers als Eiso Vaandrager, John Baken en Douwe Jan Joustra verdienen een heel groot compliment omdat zij ons in contact hebben gebracht met een groep interessante Nederlanders die nog onderbelicht bleef bij de eerste selectie.

Backdoor
Naast de lijst van mensen die via dit ‘redactie-model’ zijn geselecteerd moet er natuurlijk ruimte zijn voor mensen die ‘via de crowd‘ naar boven komen drijven.

Iedereen kan zichzelf op de lijst zetten van TEDxAmsterdam. Door voldoende te motiveren waarom je er graag bij wilt zijn, kun je je onderscheiden van de meer dan tweeduizend anderen die dat ook vinden.

Selectiecommissie
Onder leiding van Freek Bodemeijer hebben we de volgende personen bereid gevonden om met ons nog eens 100 namen aan de lijst toe te voegen: Astrid Elburg (Management coach culturele diversiteit), Michiel Buitelaar (COO Sanoma Uitgevers), Peter van Lindonk (Oprichter PINC Conference), Siegfried Woldhek (Nabuur.com, Spreker TED2008) en Paul Iske (Directeur Dialogues House), .

Tot slot nog een mooie metafoor van Peter van Lindonk. Hij vergelijkt TED met een circus waarvan alle stoeltjes voor de hoofdvoorstelling zijn uitverkocht.

In de tent zitten alle deftige dames en heren, maar achterin de tent kruipen stiekem een paar kleine jongetjes onder het zeil door. De circusdirecteur doet net of hij het niet ziet en laat ze meegenieten. Want hij weet dat iedereen dol is op het circus en als je dan zó je best doet … dan verdien je ook plek in de tent.

Iedereen maakt kans, ook young potentials!
Omdat wij ook vinden dat iedereen kans moet maken (net als in het circus) zijn er nog een paar manieren om op 20 november aanwezig te zijn. Sowieso is ons team flink uitgebreid; inmiddels meer dan 18 mensen die meewerken aan TEDxAmsterdam. Op de dag zelf zijn er natuurlijk ook veel taken voor vrijwilligers weggelegd (Update: inmiddels is ook deze lijst compleet).

Daarnaast is er een beperkt aantal kaarten gereserveerd voor bedrijfsarrangementen. Een chique manier om relaties een overgetelijke dag te bezorgen (Update: inmiddels niet meer beschikbaar).

Tot slot schrijven we een aantal wedstrijden uit. Een ideeënwedstrijd onder studenten, een speciale actie met het NRC, een stop-motion video onder creatieven en .. binnenkort meer informatie!

Laatste tip
Ondanks bovenstaande weten we dus zeker dat we helaas zo’n 2500 mensen teleur gaan stellen. Maar niet getreurd, in samenwerking met UPC zenden we het hele event “live” uit. Je kunt dus in groepen op diverse locaties met elkaar naar de TED-talks kijken en erover discussiëren. Houd de website in de gaten voor een update over de locaties!

En anders heb je Twitter nog 🙂

12 replies to Hoe zit het nu met die gastenlijst?

  1. Top manier om te bepalen wie er komt. Zo voorkom je dat je weer dezelfde mensen als op alle congressen hebt zitten plus de verdeling van verschillende type groepen gaat een hoop interessante interactie opleveren!

  2. Ik duim zelf voor de loting………………
    maar wat jammer dat in de selectieteams zoveel “old school” en “old boys network” vertegenwoordigd is………………..

  3. 20 november gaat in ieder geval niet ongemerkt aan ons allen voorbij….mooi! heb zelf nooit geluk met lotingen, dus zet mij maar op de lijst voor vrijwilligers (jassen aannemen, badges opprikken, sprekers ontvangen, etc. etc.), dan kom ik via de backdoor wellicht toch nog af en toe in de zaal!

  4. @Lillan:
    Dank voor je feedback. Een eerlijke reactie die ik me goed kan voorstellen.

    De truc is natuurlijk dat we niet alleen focusen op ‘old boys’ of ‘old school’. Die groepen behoeven gewoon iets meer werk en aandacht.

    De congressen waar ik zelf graag kom zoals PicNic, Eday en TheNextWeb zijn perfect om lekker te kletsen met mensen uit je eigen organisatie, branche of netwerk.

    Maar hoe vaak krijgt een Young Potential of Student van de UVA nu de kans om op hetzelfde congres aanwezig te zijn als Wim Kok of Alexander Rinnooy Kan? En met diezelfde personen in contact te komen?

    Het prachtige aan TED is de informele sfeer die ontstaat als beide groepen bij elkaar komen. Een uitwisseling van ideeën tussen (wat jij noemt) old boys en (wat ik noem) de nieuwe garde… dát is de werkelijke missie van TEDxAmsterdam.

  5. Lijkt me een lastige klus, zo’n selectie. Wel bravo voor de organisatie van TEDxAmsterdam, voor het neerzetten van zo’n gewild evenement! En nu ga ik eerst even kniezen omdat ik niet op de gastenlijst sta 😉

  6. Ik kijk het altijd via internet. Twee flessen huiswijn erbij, schaal leverwors met mosterd en kijken maar!

  7. Leuk stukje en goede uitleg van het proces. Ik mis echter wel aandacht voor een heel belangrijke groep: de startups.

    Als de innovatie en de ‘ideas worth spreading’ ergens vandaan komen, zijn dat de ondernemers dat wel. Wanneer je als ondernemer naar een congres gaat kost dat je echt je eigen tijd & geld en zit je daar veel bewuster dan een celebrity of CXO. Het lijkt me erg belangrijk om aandacht aan deze groep te schenken. Ik heb nog wel wat ideeën over hoe je dat zou kunnen doen…

  8. Een kleine update:

    1. De lijst met vrijwilligers is ook compleet

    2. De sponsoring is helemaal rond; evenals de bedrijfsarrangementen.

    3. De commissie gaat komende week de laatste namen toevoegen aan de gastenlijst.

    4. Eerste week van november is de lijst compleet en versturen we een mail naar alle namen die het niet gehaald hebben met een overzicht van simulcast-locaties.

    @sander: dank voor de tip. kleine geruststelling; start-ups bevinden zich ook onder de gasten en we hebben een demo op het podium!

  9. @Jim: Heel goed! En zijn er al startups van singel146.nl uitgenodigd? 😉

  10. Of vragen of de RAI, HMH e.d niet willen meedoen, daar hadden veel meer stoelen ingekund. Maar ja, dan kun je geen schaarste creëren.

  11. Pingback:

  12. Voor editie 2010 van TEDx Ams toch maar uitwijken naar een grotere locatie dan het Koninklijk Insitituut voor de Tropen in Amsterdam voor 2009, namelijk RAI (bijv. nieuwe gebouw Elicium) in Amsterdam of Evoluon (World Class Conference Center) in Eindhoven .
    Daar ook betere bereikbaarheid meer faciliteiten voor parallel bijeenkomsten e.d.