Maaiveld

Een aantal columns geleden pleitte ik voor een moderne vorm van heldenverering. Net als dat je in Amerika het rijtje hebt van Rockefeller, Carnegie, J.P. Morgan en Ford, zette ik een aantal Hollandse familienamen achter elkaar. Philips en Heineken werden voor het gemak door mij aangevuld met De Mol, Goddijn en Stutterheim. Niet in een poging om een complete lijst op te stellen, maar vanuit het besef dat het goed is dat sommige ondernemers blijvend boven het maaiveld uit steken.

Dat lijstje riep discussie op. Gelukkig: waar zijn lijstjes anders goed voor? Namen werden aangevuld en kanttekeningen werden geplaatst. Een van de vragen was: hoe zou deze lijst er over tien jaar uit zien? Dan zouden we de balans op kunnen maken van welke internetmiljonairs hun kans op eeuwige roem hebben gepakt.

Zal het Jitse Groen dan bijvoorbeeld zijn gelukt om Thuisbezorgd in elke Europese stad te laten landen? Het idee om een Nederlandse site om te bouwen naar een internationaal platform hebben we eerder gezien. Misschien slaagt Jitse erin om de Booking.com van de pizza-economie te worden.

Over tien jaar kunnen we de balans opmaken van welke internetmiljonairs hun kans op eeuwige roem hebben gepakt.

Een andere ondernemer die verder kijkt dan Nederland, is Michiel Muller. Gezien zijn trackrecord zouden we hem de ‘nestor onder de serial-entrepreneurs’ kunnen noemen. Maar kijkend naar de gretigheid waarbij hij Picnic ook in Duitsland uit de grond stampt, blijft-ie voor mij iets jongensachtig houden. Het zou mij niet verbazen als hij na Picnic weer een andere branche, bijvoorbeeld de zorg, op zijn kop gaat zetten.

En hoe zou het dan zijn met Pieter Zwart? Binnen Coolblue bouwt hij aan een cultuur die aan Zappos.com doet denken. Alles voor een glimlach, maar tegelijkertijd een ongekende focus op conversie. Over tien jaar zullen we zien of Pieter Zwart opgewassen bleek tegen de miljoenen die Amazon of Alibaba zijn kant op gaan gooien.

In tegenstelling tot de hierboven genoemde ondernemers heeft Pieter van den Does (Adyen) vooral in stilte aan zijn imperium gebouwd. Adyen is letterlijk de Haarlemmerolie van het wereldwijde online betalingsverkeer. Als je zo groot wordt, word je vanzelf een prooi. Of houdt Pieter zijn pokerface en blijkt hij de jager te zijn?

Ik zou pagina’s vol kunnen schijven over dit soort ondernemers. Hier in deze column moet ik mij helaas beperken. Daarom noem ik alleen nog Steven Schuurman. Zijn bedrijf Elastic wordt door vriend en vijand geprezen. Maar de reden dat ik hem in het rijtje potentiële Nederlandse Rockefellers wil plaatsen, is omdat hij nu al bezig is met zijn legacy. Natuurlijk, hij gaat door met ondernemen, maar daarnaast is hij de mecenas van FutureNL, een stichting die zich inzet voor digitale vaardigheden op scholen. Een investering in de maatschappij die over tien jaar zijn echte waarde zal laten zien.

Velen op het maaiveld vallen weer weg. De oprichters van Hyves verdwenen na de verkoop aan De Telegraaf van het toneel: take the money and run. Ik hoop dat de ondernemers uit bovenstaande lijst bezig blijven met de vraag: Wat doe je met je succes? En wat kun je hiermee voor anderen betekenen?