Interview Nationaal Archief

Interview Nationaal Archief

Op een moderne manier samenwerken, betekent kennis delen. Hoe organiseer je dat? Hoe doet TEDx Amsterdam dat? Jim Stolze is man achter TEDx Amsterdam en ambassadeur namens TED.com.

Interview door Richard Neve

Hoe is – vanuit jouw netwerk – TEDx Amsterdam ontstaan?
“Oorspronkelijk kom ik uit de reclamewereld. Op zoek naar inspiratie kwam ik filmpjes tegen van TED.com. Dat mediamerk had in korte tijd een ‘global community’ gebouwd. Ik was gefascineerd en wilde er alles over weten. Wonder boven wonder werd ik in 2009 uitgenodigd als gast op het grote TED-congres in de Verenigde Staten. Mijn wereld stond op zijn kop! Daar in Californië vond ik mijn nieuwe missie. Niet lang daarna heb ik het reclamebureau aan mijn compagnon verkocht voor 1 Euro en ging ik aan de slag om het TED-gevoel naar Nederland te brengen.”

Hoe ziet dat netwerk rond TEDx Amsterdam er uit? Hoe wisselt dat netwerk informatie uit?
“Doordat ik in mijn reclametijd een aantal ‘network tools’ had opgebouwd, zoals een eigen blog, eigen podcast en ik veel contacten met marketeers van grote bedrijven had, was het niet moeilijk om een coalitie te vormen van gelijkgestemden.”

“Het team bestaat uit vrijwilligers. Stuk voor stuk toppers in hun vakgebied die in TEDxAmsterdam een welkome uitdaging vinden in hun dagelijkse werk. Mijn rol is vooral die van barkeeper; ik stel mensen aan elkaar voor, houd het grotere plan in de gaten en bied troost en complimenten waar nodig. In 2016 is aan die opzet niet veel veranderd. We hebben geen kantoor, we trekken van plek naar plek, als digitale nomaden.

Kennis is gecentraliseerd door middel van software. We gebruiken onder meer Basecamp (project management), Slack (communicatie) en Google drive (bestandsuitwisseling). Maandelijks komt het kernteam bij elkaar om te praten over thema, programma, productie, sponsoring, creatie, catering en communicatie. Dit zijn de opperhoofden die op hun beurt weer eigen team- meetings hebben met hun crew.”

Hoe blijf je elkaar inspireren?
“De kern van wat we doen is niet veranderd, wel de schaal. We begonnen met 14 teamleden voor 500 gasten. Nu zijn het 115 teamleden voor 1000 gasten met een wachtlijst van 15.000 mensen. De vrijwilligers zijn extra gemotiveerd, omdat TEDxAmsterdam inmiddels een bekende naam is. Ze winnen prijzen (voor hun creatieve werk) of zetten het vol trots op hun CV. Het is voor velen een opstapje naar een nieuwe baan. Of de start om te gaan ondernemen, vaak met andere teamleden.”

TEDxAmsterdam Community on a sunny afternoon at the balcony of the Stadsschouwburg in Amsterdam.
TEDxAmsterdam Community on a sunny afternoon at the balcony of the Stadsschouwburg in Amsterdam.

Hoe wordt die informatie gedistribueerd en gearchiveerd?
“Het zou vreemd zijn als wij zo’n grote organisatie bouwen om slechts één dag in het jaar 20 filmpjes op te nemen. Daarom organiseren we het hele jaar ook kleinere bijeenkomsten. We kijken met publiek live mee met TEDx events in andere steden, of organiseren kennismakingsbijeenkomsten voor onze partners. Verder is alles online en dus gaan de talks een eigen leven leiden op Youtube en houdt de discussie op social media nooit op.”

In hoeverre is live communicatie nog nodig vandaag de dag, in de toekomst? Is het feit dat je alle speeches terug kan kijken een archief?
“Live communicatie is nodig vanwege urgentie. Niets werkt beter voor een creatief brein. Daarnaast is het hele event terug te kijken via verschillende kanalen; sinds kort ook met doventolk en in Virtual Reality.”

Wat is de waarde van het ‘TEDx Amsterdam archief’? Hoe kan je daarin zoeken?
“Zoeken is chaos. We zijn slecht te spreken over Youtube als video-archief. Dit is een doorn in mijn oog. Veel initiatieven om hier iets mee te doen zijn gesneuveld; geen aandacht voor uiteindelijk. TED heeft zelf een aardige app, maar ook daar is de gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid ver te zoeken.”

TEDx Amsterdam is een platform waar functioneel kennis wordt gedeeld. Wie ‘deelt’ er dan; de sprekers met de toeschouwers of heeft TEDx ook een functie om de toeschouwers met elkaar te verbinden?
“Het publiek heeft een belangrijke functie bij TEDxAmsterdam. Zij zijn het die de ideeën van onze sprekers verder kunnen brengen. Ook wordt er in de pauzes aandacht besteed aan ‘match making’. Mensen kunnen in speciale foyers praten over thema’s of onderwerpen waar ze zelf voor kiezen.”

“Afgelopen jaar zijn we ook begonnen met een app waarin bezoekers vooraf aan elkaar worden gekoppeld. Ook hiermee lukt het ons om complexe relaties simpel te maken.”

De spreker zendt. De aanwezigen luisteren. Wat gebeurt er met hun reacties, kunnen zij ook reageren op die inhoud? Hoe wordt die dialoog vastgelegd?
“We monitoren de eerste rijen van de zaal met facial recognition. Zo zien we precies wat de impact is. Deze technologie is een samenwerking tussen Dell en een Nederlandse startup. We meten ook het Twitter-sentiment. Dat doen we in samenwerking met de Nederlandse startup SAAM.”

Hoe houdt je alle data beschikbaar terwijl platforms continu veranderen? Hoe houd je het schaalbaar en beheerbaar?
“Ik pretendeer niet dat wij dit op een juiste manier doen. Het komt er op neer dat we de bewegende beelden, op Youtube, centraliseren en verder de boel ‘open’ gooien zodat elke partij die dat wil er API’s, data analytics en andere tools op los kunnen laten. Wij blijven dus bij door vaak te wisselen van partners.”

Waarom is informatie dé ‘driver’ voor innovatie?
“De website TED.com haalde vorig jaar de mijlpaal van twee miljard pageviews! Dat is gigantisch. Het zijn mini-colleges van professoren, ondernemers, kunstenaars en andere vrije denkers. Ook de Nederlandse website is populair. We zien pieken in de website statistieken tijdens de lunch vooral vanaf kantooradressen en tussen 23.00 – 00.00 blijkbaar als inspiratie voor het slapen gaan.

Een verklaring voor die populariteit is niet zo moeilijk. De wereld lijkt steeds sneller te draaien en verandering komt uit alle hoeken. Iedereen is op zoek naar mentaal gereedschap om daarmee om te gaan. TED biedt korte lezingen die niet commercieel, religieus of politiek zijn. Stuk voor stuk mensen met een visie.

Ik heb TED eerder het ultieme tegengif voor cynisme genoemd. De verhalen geven hoop en werken aanstekelijk. Veel mensen zeggen dat ze na het kijken van een TED-filmpje hebben besloten om een grote stap te zetten in hun leven.”