Loading

Down and out in the magic kingdomDeze column is geïnspireerd op de presentatie van Tara Hunt tijdens Eday 2007. Het begin van die fantastische dag heb ik maar half meegemaakt omdat ik dagvoorzitter was in één van de zalen, maar na de lunch kon ik ook als bezoeker in de zaal plaatsnemen en genieten.

Luister naar mijn column om te weten wat Miss Hunt precies bedoelde met “whuffie” en hiernaast heb ik de bookcover afgebeeld van het boek waaruit deze term is ontleend. Na afloop van Eday hebben we met een klein clubje Twitteraars gegeten in Hotel New York met Tara Hunt waar ze mij dit boek gaf en er een leuke inscriptie inschreef.

Als u nog nooit heeft gehoord van de term WHUFFIE moet u zeker even blijven luisteren.

De term werd gebruikt door Tara Hunt, die de afsluitende keynote van het congres Eday voor haar rekening nam. Mevrouw Hunt is gespecialiseerd in “community marketing” wat inhoudt dat zij bedrijven adviseert hoe zij van klanten echte brand advocates kunnen maken. Community marketing draait eigenlijk om het tegenovergestelde principe van advertising.

Het gaat er niet om dat je 100.000 mensen in één keer bereikt met een filmpje of advertentie, maar dat je er 4 WERKELIJK versteld doet staan in positieve zin. Een quote uit de presentatie van Tara Hunt was dan ook “turn that bullhorn inwards”. met andere woorden je moet de scheeptoeter niet aan je mond zetten, maar omdraaien en bij je oor houden, om ECHT te weten wat je gebruikers van je merk vinden of hoe ze het product zouden willen gebruiken.

Op het moment dat je DAT doet, in ouderwetse termen zouden we zeggen: je klant centraal stelt dan wordt een doodgewone gebruiker een fan van je product en zal hij binnen zijn community andere gebruikers gaan aansteken.

Het is dan de kunst om onvoorwaardelijke liefde aan je gebruiker te schenken, opdat deze de liefde kan beantwoorden en kan doorgeven. Want – en daar komen we aan bij de term Whuffie- Whuffie is de naam van het social capital dat je op die manier laat rondgaan., en WHUFFIE groeit alleen als het circuleert

De cynische luisteraar zal nu zijn schouders ophalen en denken dat Jim Stolze licht zweverig aan het worden is. Maar kijk nu eens naar succesvolle bedrijven: kijk naar google kijk naar youtube… wat zij doen is het knuffelen van hun gebruikers, je mag alles ongelimiteerd en gratis en je kunt het doorgeven, doorsturen naar al je vrienden.

Vergeet niet dat google groot geworden is doordat mensen vonden dat ZIJ het hadden ontdekt en het daarom van de daken schreeuwden en hun vrienden en familie overhaalden om toch vooral DIE zoekmachine te gebruiken.

En zou het niet fantastisch zijn als er ook in Nederland een klein team ontstond dat voor uw merk of bedrijf een Spread the love-tour zou starten?

4 thoughts on “Community marketing: wat is Whuffie?

  1. Met dank aan Henk-Jan Winkeldermaat is ook de presentatie van Tara Hunt nu integraal via internet te bekijken:

    Bedankt, Henk-Jan!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Top