Wat de Simpsons ons over viral marketing kunnen leren

Ik had vroeger nooit zoveel met de Simpsons. Je weet wel, die gele poppetjes onder aanvoering van Bart Simpson.

homerMaar sinds afgelopen weekend ben ik helemaal in de ban van dit fenomeen. Eerder schreef ik al dat films steeds vaker gebruik maken van viral (internet) marketing om hun bioscoopbezoek te stimuleren en dat is nu dus ook het geval bij de nieuwe film van de Simpsons.

In de Verenigde Staten is de Simpson-koorts al flink toegeslagen. Begin deze maand werden zo’n 10 winkels van 7-11 (de avondwinkel Seven Eleven) omgebouwd naar Kwik-E-Marts, zoals die ook in het tekenfilmstadje Springfield voorkomen. Amerikaanse consumenten waren laaiend enthousiast en de omzet van 7-11 schoot omhoog, evenals de populariteit van de Simpsons (en hun producten).

En ook het Verenigd Koninkrijk ontkwam niet aan de PR-wervelwind. Een afbeelding van een donut etende Homer (vader) Simpson was d.m.v. witte krijtverf naast de Cerne Abbas Giant in Dorset geschilderd. De gebruikte verf zou vanzelf verdwijnen met een regenbui, de authoriteiten stonden er echter op dat de stripfiguur eerder verdween. Een rel was geboren, lang leve de buzz.

Offline acties, online gevolg
Het effect van deze acties is zeer sterk meetbaar als we de cijfers van Alexa erbij pakken:

simpons are alexaholic

Uiteraard is de online marketing zelf ook prima voor elkaar. Er is de officiële site: http://www.thesimpsons.com, maar een juweeltje vind ikzelf “Simponize Me“. Als een parodie op het voortdurende “pimpen” kun je hier een foto van jezelf “simpen”.

Simp je avatar
Nadat je een foto hebt upgeload moet je enkele vragen beantwoorden over je (gewenste) uiterlijk en kun je kiezen uit een rijk palet aan uiterlijke mogelijkheden. Het resultaat is een foto van jezelf met een (gele) simpson-uitstraling die je door kunt sturen naar je vrienden of bijvoorbeeld als avatar kunt gebruiken op weblogs en fora.

Simpsonize Jim

Gek = Goed
Wat wij marketeers van bovenstaande case kunnen leren is vooral dat je lef en doorzettingsvermogen moet hebben. Dit soort waanzinnige ideeën sneuvelen vaak in een brainstorm of bij een presentatie aan de klant.

“Gek = Goed” geldt bijvoorbeeld voor het ombouwen van supermarkten of het -bijna aan heiligschennis grenzende- bekladden van publieke ruimtes. Als je een zin begint met “Zeg, kunnen we niet … ” weet je dat je op het goede pad zit.

twitter users go yellowEen ander leermoment voor mij was de uitvoerige uitwerking van het idee. Het is zo’n simpel gegeven (pimp je avatar), maar briljant uitgewerkt. Ik vond het oprecht leuk om een beetje te klooien met dat plaatje en hem lijkend te krijgen. Als ik kijk naar mijn Twittervrienden in de States zie ik dat daar behoorlijk wat early adopters inmiddels een geel avatar hebben gekregen.

Dat hebben die Amerikanen toch goed gedaan. Probeer het eens uit, het zit echt goed in elkaar. In Nederland zijn we vaak te snel klaar met dat soort concepten. Dan is een foto te groot en krijg je een foutmelding, of kleine tweaks werken net niet zoals je zou verwachten.

Ik heb veel van The Simpsons geleerd, maar of ik op 16 augustus de film ga bekijken, weet ik nog niet. “Mwah, ik vond de marketing beter!”

Hier nog een leuke tip. Lees verder over “business blunders” gebaseerd op The Simpons Marketing (engelstalig).

One reply to Wat de Simpsons ons over viral marketing kunnen leren

  1. Pingback: