Show#19: Wat is co-creation?

Vandaag mijn tweede column voor BNR live gezet. Het is wederom een ‘kale’ versie. Van een aantal luisteraars heb ik reacties gekregen dat ze de muziekjes misten, maar anderen vonden het wel fijn dat ik direct terzake kwam. Nog even aankijken dus.

emerce update logoDeze column gaat over Co-Creation, oftewel: “hoe zorg ik ervoor dat consumenten meebouwen aan mijn merk”. Tenminste, zo heb ik de term geïnterpreteerd toen ik het openingswoord mocht doen tijdens de Emerce Update in de Rode Hoed te Amsterdam.

Pim geïnterviewd door Jim

Pim Betist (Sell-a-band) in gesprek met Dagvoorzitter Jim Stolze


Je kunt deze column beluisteren door op de mp3 te klikken, maar hem ook hieronder nalezen.

Als u binnenkort weer eens praat met een reclame-advsiseur of een marketing-manager en hij of zij oppert om “iets te gaan doen met user generated content”, mag u wat mij betreft heel hard “Bullshit bingo” roepen en uitleggen dat dat drie jaar geleden wellicht een nuttig advies had geweest.

Maar om vandaag de dag een onderscheid te maken tussen content en user generated content is even onzinnig als het sprekers over televisiekijkers en kleuren-televisiekijkers.

Content is content. Je zou hooguit kunnen zeggen dat er twee vormen van content zijn: goede en slechte.

Wat opvalt de laatste jaren, is dat die slechte content steeds vaker afkomstig is van profesionele bureaus, beursgenoteerde bedrijven of familiezenders. En dat dát opvalt, komt weer omdat we steeds meer content zien die niet liegt, bedriegt, gebaseerd is op sales-targets of investor relations. Content die gemaakt is door mensen zoals U en Jij.

Mijn stelling is dat binnen 5 jaar de helft van alle informatie bestaat uit user generated content. En slimme bedrijven zien dit niet als een bedreiging maar als een uitgelezen kans!

Er zijn al enkele bedrijven die het nieuwe spel van “co-creation” begrijpen. Zo was de televisiespot tijdens de Amerikaanse Superbowl afgelopen jaar eens een keer niet gemaakt door een bureau, maar gewoon door iemand die van chips hield.

Ook de campagne van DOVE kende een vervolg waarbij de regie in handen was van gewone mensen. Echte schoonheid, ook in de communicatie.

Bedrijven doen er dus goed aan om niet te luisteren naar hun brandmanagers of aandeelhouders, maar vooral open te staan voor de mening of bijdrage van hun gebruikers. Bedrijven die zich gesloten blijven opstellen hebben mijns inziens geen toekomst meer.

Dus, ondernemers van Nederland. Als er weer eens een webloggertje is dat uw logo op zijn site heeft geplaatst, laat uw advocaten hem dan geen aangetekende brief met sommatie sturen, maar zend hem een extra doosje koffie pads, of een leven lang gratis abonnement op uw krant. Want op de lange termijn is uw relatie met hem onbetaalbaar.

Reacties op de vorm of de inhoud van deze column-achtige podcast? Laat een comment achter of bel het nummer 084 8388 425!

3 replies to Show#19: Wat is co-creation?

  1. L.S.
    Bedankt voor de prettige wijze waarop u de sprekers en de gasten heeft ontvangen in De Rode Hoed.

    Het was een leerzame dag. Een volgende keer zijn wij weer van de partij.

  2. Jim

    Fijn dat je 50% noemt als de toekomstige mix. Ik moet zeggen dat ik vaak de dialoog waardevol vind. Vaak wordt er iets geplaatst door iemand die betaald wordt (journalist etc) en daarna gaan de geinteresseerden reageren. De echte mooie professionele UGC is nu toch maar HEEEEEEEL weinig te vinden, die voorbeelden zien we overal terug. Maar een klein %,

    Leuke reacties en interactie is wel een massaal iets aan het worden. Zie jij die mix dramatisch veranderen of was je gewoon een goede voorzitter?

    Vincent Everts

  3. Pingback: